Egy éve indult újra a személyforgalom a Szeged–Röszke vasútvonalon, ennek apropóján a MÁV Zrt. kommunikációs igazgatósága megosztott néhány adatot és érdekességet a vonalról. Többek között megerősítették, hogy a tervek alapján tavasztól már korszerű villamos motorvonatok fognak járni a vonalon.
A Szeged és Szabadka közötti vonalon jelenleg is a régi orosz dízel motorvonatok közlekednek tavaly november 28-a óta, melyeket a magyar és a szerb vasút közösen biztosít. A MÁV-Start 416-os sorozatú, Uzsgyi becenevű orosz motorvonattal, a Srbijavoz pedig 711-es dízel motorvonattal szolgáltat. Eddig már több mint 150 ezer kilométert tettek meg ezek a szerelvények, ennek mintegy harmadát a magyar szakaszon.
Jövőre a szerb vasutak szerint modern villamos motorvonatok, azaz Flirtek is jöhetnek az Uzsgyik helyett, írtuk meg nemrég. Ezt most a MÁV is megerősítette, közleményük szerint ugyanis miután 2025 tavaszán üzembe helyezik a villamos felsővezetéki hálózatot Szeged és Szabadka között, a tervek szerint már korszerű villamos motorvonatok fogják szolgálni az utasok kényelmét. A típust ugyan nem részletezték, de volt arról szó már 2022-ben is, hogy Flirt motorvonatokat használ majd a MÁV.
Legújabb, nem hivatalos információink szerint már áprilistól közlekedhetnek a modern Flirtek. Úgy tudjuk, a következő hetekben véglegesedhet a dolog, majd januártól elindulhat a járművezetők képzése is a típusra. A szerb vasúttársaság korábban azt mondta a Szegedernek, hogy a tervezett két járműből egyet a MÁV, egyet pedig a Srbijavoz biztosítana, ám mint azt utólag más forrásból megtudtuk, utóbbi még képlékeny.
A MÁV az egyéves évfordulóra azt is elárulta, hogy a biztosítóberendezés üzembe állítása után – várhatóan jövő tavasszal – tudják emelni az engedélyezett pályasebességet is, így a jelenlegi – határrendészeti vizsgálatokkal együtt – 82–86 perces menetidő is csökkenhet jövőre. Ez pedig azt jelenti, hogy mivel a magyar Uzsgyi engedély szerint legfeljebb 100-zal mehet, a Flirt lesz az, mely elhozza az emelt – sajnos a 160 helyett csak 120 kilométeres óránkénti – utazósebességet.
Fotó: Bálint András / Szegeder
A közlemény szerint a pontossággal jelenleg sincs probléma a vonalon: tíz vonatból kilenc pontosan érkezik, és nem gyakoriak a műszaki meghibásodások sem. A Szeged és Szabadka között naponta közlekedő öt pár járatot eddig már mintegy 100 ezer utazáshoz vették igénybe. A MÁV-csoport közleménye szerint naponta jellemzően 250–300 utast szállítanak többnyire munkába, iskolába, de csúcsforgalmi időszakban akár 450–500-an is vonatra szállnak. Péntekenként Magyarországról Szerbia felé, vasárnap délután és hétfő reggel pedig Szerbiából Magyarország felé utaznak többen.
A személyforgalom indulásával egyidőben az utasok előtt is megnyitották a felújított, illetve újonnan elkészült állomásokat. Összesen 1408 méternyi zajvédő falat építettek Szeged térségében, a szakaszon a felújított vasúti átkelőket fény- és félsorompóval látták el a biztonságos közlekedés érdekében.
A rekonstrukcióhoz kapcsolódva elkezdődött a Cegléd–Szeged és a Szeged–Röszke vonalat összekapcsoló deltavágány építése is, mely már egészen előrehaladott állapotban van, bár csak jövő ősszel várható az átadása. Erről egy külön cikkben fogunk majd beszámolni a hétvége folyamán.