Mint ismert, újabb öt évre Barnák László jelenlegi főigazgató a Szegedi Nemzeti Színház vezetője, miután azt a város közgyűlése is megszavazta. A régi-új igazgatója az Indexnek beszélt a jelöltek körül kialakult helyzetről és az operajátszásról.
A végső szavazás előtt az egyik pályázó, Peller Károly visszavonta a pályázatát, mivel szerinte a színház vezetőjének személyéről már korábban döntöttek a városházán. Barnák az Indexnek azt mondta erre, két dolog jut eszébe. Egyrészt sajnálja, hogy bizonyos aspiránsok a médiafelületeken közzétett ócsárlással, másokra mutogatással próbálják kimosni magukat abból a helyzetből, hogy az elégtelen pályázatukat a bizottság nem támogatta.
„Ha én kerültem volna olyan helyzetbe, hogy a szakmai bizottság nulla szavazatot ad, amellyel gyakorlatilag nem javasolja folytatásra a pályázatomat, akkor sokkal elegánsabb lett volna azt mondani, hogy vagy végigcsinálom, mint a másik pályázó, Tóth Péter, vagy kiszállok. De biztos nem kezdtem volna el másokra mutogatni. A megszólalása a társulattal való ötéves közös munkát is beárnyékolja, miközben az állításnak semmi alapja nincs” – mondta Barnák a portálnak.
A város vezetése a szakmai bizottság döntése alapján jelezte, hogy azt támogatja, aki addig eredményesen vezette az intézményt, ez jogilag megállja a helyét szerinte, mivel a végső szót úgyis a közgyűlés mondja ki, pártállástól függetlenül. „A pályázatomat egyébként a szakmai és a kulturális bizottság is egyöntetűen támogatta. Mindig pártállástól függetlenül dolgoztam, és a jövőben is így kívánom vezetni a színházat. Peller Károly megnyilvánulása ebből a szempontból is kontraproduktív, és csak őt minősíti.”
Az Index rákérdezett arra is, hogy miért lesz ennyi opera, hiszen idén két operabemutatóval készülnek Szegeden, ami Barnák szerint egyedülálló a vidéki operajátszás terén. A főigazgató elmondta, már a pályázatában jelezte, hogy a nagy költségvetésű műfajokat, mint az operát, a finanszírozás tükrében érdemes átgondolni. Szerinte azonban „A sajtóban már megjelentek visszajelzések és petíciók is elindultak. Gyertyagyújtás volt azért, hogy az opera ne tűnjön el a Dóm térről. De a szándékot nem értették, mert
a mondataimat hamisan ragadták ki és forgatták bele a petícióba”.
Elmondta viszont azt is, hogy bár az operajátszásnak évtizedekre visszanyúló hagyománya van Szegeden, ugyanakkor „a közönség érdeklődése erősen megkopott, lanyhult az elmúlt évtizedben”. Ennek ellenére továbbra is fenntartaná azt nemzeti státuszú színház lévén
„Ha ezt meglépnénk, azzal olyan lejtőn indulnánk el, amely az opera műfajának eltűnését eredményezné. Ebben nemcsak a Magyar Állami Operaháznak van felelőssége, hanem a kultúrafinanszírozást kezelő minisztériumnak is, ahonnan egyébként a mai napig nincsen információ arra vonatkozóan, hogy mikor írják alá a színház közös működtetési megállapodását, ami 2022. december 31-én lejárt” – mondta az operajátszás eltörlésének lehetséges következményeiről az Indexnek, ahol arról is beszélt, hogy az egész színházi ágazatot veszély fenyegeti.