Reuters: Magyarországon is toboroz a BYD kivitelező cége, amelyet Brazíliában emberkereskedelemmel gyanúsítanak

A brazíliai BYD-gyár építkezésén dolgozó kínai munkások emberkereskedelem áldozatai a brazil munkaügyi hatóságok szerint – írja a Reuters. Az építkezést már leállították az aggasztó munkakörülmények miatt. Az egyelőre nem világos, hogy a szegedi gyárépítésben mennyire vesz részt a kínai Jinjiang Csoport. 

Bár korábban arról lehetett olvasni, hogy a BYD megszakította a kapcsolatot a vitatott tevékenységű kivitelezővel, most úgy tűnik, mégis tárgyalnak egymással. A brazil munkaügyi hatóság közleménye szerint ugyanis megegyeztek abban, hogy segítik és szállodákban helyezik el a 163 munkást, amíg nem születik megállapodás a szerződésük megszüntetéséről.

A Jinjiang hétfőn elutasította a brazil hatóságok azon értékelését, miszerint a Bahia államban található telephelyen a munkások „rabszolgasághoz hasonló körülmények között” dolgoztak. Mint a hét elején mi is megírtuk a nemzetközi sajtóban megjelent állítások alapján, a dolgozók matrac nélküli ágyakon aludtak és harmincegyen osztoztak egy fürdőszobán, ráadásul elvették az útleveleiket és fizetést sem kaptak.

Ezek az állapotok a brazil törvények szerint kimerítik a kényszermunka és az adósrabszolgaság fogalmát. A Jinjiang szerint ezek az információk pontatlanok, az igazság elveszett a fordításban. A vállalat még egy videót is közzétett, amelyen kínai munkások azt állítják, a megmentésükről szóló hírek sértik a méltóságukat, sokkolta őket a lehetőség, hogy hazaküldhetik őket, és meg akarják tartani a munkájukat Brazíliában.

A Jinjianggal szemben azonban nem először merülnek fel kritikák, ahogy az a Reuters egy újabb cikkéből is kiderül. A magántulajdonban lévő építőipari cég 2002-ben alakult, központja a BYD-hoz hasonlóan Sencsenben van. A neve egyébként „arany kézművest” jelent, ugyanígy hívnak egy kínai megyei jogú várost is. A brazíliai üzemen kívül Kína-szerte több BYD-gyár építéséért ez a vállalat felel. 

2018 és 2022 között a Jinjiangot a kínai bíróságok öt, munkabalesetekkel és sérülésekkel kapcsolatos jogvitában kötelezték a munkavállalók kártalanítására. 2023-ban és 2024-ben további három esetben bírságolták meg a vállalatot a munkavédelmi előírások megsértése miatt.

Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder

A bűnügyi nyilvántartásból az is kiderült, hogy 2022 májusában a BYD egyik építkezésén egy munkás lezuhant és életét vesztette. A céget és annak fő vállalkozóit ekkor pénzbírsággal sújtották a biztonsági intézkedések végrehajtásának elmulasztása miatt.

Felmerülhet a kérdés, hogy vajon a szegedi BYD-gyár építkezésében részt vett-e a Jingiang. A Reuters nem tudta megállapítani, hogy a cég dolgozott-e a BYD magyarországi projektjén, a toborzási bejegyzésekből azonban sejthető, hogy igen. A Jinjiang számos pozíciót hirdetett meg Magyarországon, köztük targoncavezetőt és logisztikai szakembert vennének fel. A BYD-t nem említő bejegyzésükben pedig többek között magyar fordítókat is keresnek.

Levélben kérdeztük a BYD magyar képviselőit, hogy a Jinjiang részt vesz-e a szegedi gyár építésében, és ha igen, pontosan milyen feladatokat lát el, illetve hogyan biztosítja a dolgozók biztonságát és megfelelő munkakörülményeit. Amint válaszoltak, arról beszámolunk.