A MÁV vizsgálja a vasútvillamos menetrendjének lehetséges sűrítését, ugyanis a már több mint két éve Szeged és Hódmezővásárhely belvárosai között ingázó járaton egyre többen vannak, reggelente alig lehet felférni a szerelvényekre – értesült a Szegeder. Azt a vasúttársaság is megerősítette lapunknak, hogy tervezik a sűrítést, de kiemelték, egyelőre nem született erről döntés, még épp felmérik a helyzetet.
„Jelenleg a reggeli csúcsidőszak esetében vizsgáljuk annak elvi lehetőségét, hogy a Hódmezővásárhelyről Szegedre történő ingázók érdekében milyen változtatásokkal lehetne még kedvezőbben elosztani a közúti és vasúti közlekedési lehetőségeket, illetve akár egy-egy pontján módosítani a menetrendet is. Döntés a kérdésben még nem született, a különféle forgatókönyvek vizsgálata zajlik” – írta válaszában a MÁV.
Esélyes tehát, hogy nem csupán a tram-train, de akár a buszjáratok menetrendjét is variálhatják,
hiszen „a Hódmezővásárhely és Szeged közötti, különböző közösségi közlekedési módok összefüggéseit is” vizsgálja a MÁV–Volán-csoport. Vagyis a buszokon is figyelik az utasszámokat, utazási szokásokat a két megyei jogú város közötti útvonalon, erre jó példa, hogy tavaly decemberben ki is vettek innen néhány járatot.
Amennyiben a tram-train sűrítése mellett dönt a vasúttársaság, azt információink szerint a hétköznap reggel 6–7 óra körüli időszakban léphetik meg, így a jelenlegi átlagos 20 perces követés már átlag 15 perces lenne az óránkénti négy járművel. Mivel csak az egyik irányból sűrítenének, a szegedi nagyállomásra beérkező plusz vasútvillamos nem megy vissza Hódmezővásárhelyig, hanem 1A jelű járatként Szeged-Rókusnál kiáll a forgalomból. Jelenleg két ilyen járat van, ezek 8:35-kor és 17:25-kor indulnak a nagyállomásról hétköznap.
Az esetleges menetrendváltozásról majd „a sajtón keresztül is tájékoztatni fogják” az utasokat, egyelőre nem árult el várható időpontot a vasúttársaság lapunknak. Úgy tudjuk viszont, hogy akár már márciustól is esélyes lehet a sűrítés, esetleg még az április elejei, évközi vasúti menetrendváltás jöhet szóba.
A szegedi és a hódmezővásárhelyi utasok a tesztelői már 2021. november 29-e óta a belvárostól belvárosig, nagyvasúti pályán is haladó közlekedési módnak, ami egy teljesen új dolog hazánkban. Az utasforgalmi próbaüzemmel a tram-train átvette az akkorra már csak óránként közlekedő szegedi 1-es villamos helyét, ami 138 év után „szűnt meg”, emellett egy addig sosem létező villamosvonal született Hódmezővásárhelyen. A kezdetekben óránként közlekedő vasútvillamos menetrendje 2022. január 10-étől bővült először, ekkor vezették be az éjszakai járatokat is.
Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder
Tavalyelőtt augusztus 1-jétől, az ingyenes utasforgalmi próbaüzem befejeztével aztán jött a félórás menetrendi ütem. Mivel ez is kevésnek bizonyult, még 2022. október 29-étől bevezették a húszpercenkénti követést két újabb reggeli járattal, 2023 februárja óta viszont már délután is így járnak a vasútvillamosok.
A próbaüzem elején még 49 perces menetidővel indult a szolgáltatás. Jelenleg hivatalosan 51 percig tart az út a két végállomás, és 40 percig a két városi főtér, vagyis a vásárhelyi Kossuth és a szegedi Széchenyi tér között. A menetidő csökkentése érdekében Lázár János megállókat akart kivenni a vasútvillamos menetrendjéből Szegeden, amire végül nem került sor. Bevezették viszont a feltételes megállási rendet később, azaz jelezni kell a leszállási szándékot egyes megállókban, ahol ritkább az utascsere.
Még 2022 nyarán, a fizetőssé válással vezették be a zónás tarifarendszert, ami
akkor úttörőnek számított az országban.
A rendszer lényege, hogy bármilyen járatra, akár buszokra is elfogadják a zónabérletet adott zónán belül. A szegedi helyi közlekedésben szintén használható a vasútvillamos, amivel sűrűbb lett a villamosközlekedés: Lázár János idei díjreformjának előszeleként a város, az SZKT, a MÁV és az egykori ITM megállapodott abban, hogy az önkormányzat fizet a fenntartó vasúttársaságnak a járatokért, így érvényesek rá a helyi jegyek és bérletek. Cserébe a MÁV fizet a pályahasználatért a városnak.