A vasúttársaság már október 18-án kihirdette az október 29-étől érvényes menetrendet. Azonban mindez érdemi változást nem hoz, sőt, az újonnan berakott két reggeli betétjáratnál még a menetidő is nőtt. A reggeli bővítésen túl, a jobb csatlakozáshoz igazítva, egy esti járat menetrend-változásával több idő marad átszállni az utolsó Budapestről érkező IC-járatról, ugyanakkor a Volánbusz járatainak menetrendjét is a tram-trainhez igazítják, reggel pedig akár 5 perces indulásra is besűrítik.
A MÁV által 2021. november végén közölt tervek szerint már idén januártól 20 percenként járt volna a tram-train csúcsidőben, azonban ehhez végül egészen október végéig kellett várni. A MÁV-Start ugyanis október 18-án hirdette ki az új menetrendet, mely október 29-étől lesz majd érvényes, nagyjából másfél hónapig, a szokásos, december közepi éves menetrendváltásig.
Mint arról Vitézy Dávid közlekedési államtitkár is írt szombaton megjelent posztjában, sűrítik a vasútvillamosokat a munkanapokon, a reggeli csúcsban. Ennek értelmében október 29-től sűrítésként két új járat indul Hódmezővásárhelyről Szeged felé, miközben az összes meglévő mostani járat marad változatlanul. Vitézy szerint erre azért volt szükség, mert az utasszámlálási adatok „egyértelműen azt mutatják”, hogy reggel és ebben az irányban jelentkezik a legnagyobb utazási igény, és „megteltek a tram-train szerelvények, átszoktak az ingázók a Volánbusz járatairól”.
A mostani, sűrítettnek mondott menetrend igazából sok újdonságot nem tartalmaz, melynek alapját képező, most érvényben lévő menetrendről itt írtunk bővebben. A félórás követés maradt minden nap az éjszakai közlekedéssel egyetemben, bár utóbinál annyi változás lesz még, hogy az utolsó, Budapestről érkező IC a nemrég bevezetett menetrendi bővítés miatt immár minden este 23:15-kor van Szegeden, így erről biztonságosabban lehet átszállni csütörtökön, pénteken, szombaton 23:24-kor Szeged nagyállomásról Vásáhely felé induló vasútvillamosra.
Napközben annyi változtatás történik október 29-étől, hogy a korábbiak szerint kizárólag a Hódmezővásárhely felől félóránként közlekedő vasútvillamosok (6:01 és 6:30, valamint 7:01 és 7:30) közé ékeltek be két sűrítőjáratot reggel. Ezen sűrítőjáratok tehát 6:19-kor és 7:19-kor indulnak Hódmezővásárhely nagyállomásról, majd végig is mennek a szegedi nagyállomásig 7:17-es és 8:17-es érkezéssel. Ugyanezen járatok tovább is indulnak 7:22-kor és 8:22-kor, mivel helyet kell adniuk a mögöttük már 7:23-ra és 8:23-ra a szegedi nagyállomásra érkező félórás járatoknak, azonban
csak Szeged-Rókus vasútállomásig mennek, nem közlekednek tovább Algyő, majd Hódmezővásárhely felé.
Ez nem újdonság, most is vannak ilyen járatok. A MÁV korábban azzal indokolta mindezt a Szegedernek, hogy „így a városi szakaszon is egyre többen választhatják a kényelmes új járműveket a villamosok mellett”. Csakhogy ezen plusz betétjáratok reggelente a belvárosból a rókusi lakótelep felé mennek, nem pedig úgy, ahogy az épp onnan munkába igyekvő emberáramlat indokolná, a másik irányba. Valószínűleg egyébként inkább forgalomszervezési okai vannak mindennek.
Fotó: Bálint András / Szegeder
A menetrendből látható, hogy a sűrítőjáratok a normál járat után 18 perccel, a következő ilyen előtt pedig 11 perccel indulnak el. Ez elsőre úgy tűnik, hogy már a 15 perces sűrítés, azonban óránként továbbra is csak három járat lesz reggel, ezért menetrendi értelemben ez még csak a 30-ról 20 percre történő sűrítést jelenti.
Van egy kis üröm az örömben azonban. Algyőnél ugyanis még több ideig fognak várakozni a sűrítőjáratok a félóránként járó vasútvillamosok menetidejéhez képest: a menetrendi tervezet szerint 18 perc alatt „teszik majd meg” a Hódmezővásárhelyi Népkert vasútállomás és Algyő közti távot, a normál járatok 11 percéhez képest.
Ezzel az alapmenetrend 52–53 percéhez képest hivatalosan 58 percre nő a sűrítőjáratok menetideje.
Érdekesség, hogy a próbaüzem elején még 49 perces menetidővel indult a szolgáltatás, ami már akkor is soknak számított az eredetileg beharangozottakhoz képest. Volt is vita, amikor a menetidő csökkentése érdekében Lázár János – akkor még tramtrain-ügyi kormánybiztosként – megállókat akart kivenni a vasútvillamos menetrendjéből Szegeden.
A felmerült kérdéseinket levélben megküldtük az üzemeltető MÁV-Start részére még október 19-én, azonban válasz csak a közlemény formájában érkezett meg szombat délelőtt. Vitézy Dávid egyben azt is elárulta egyik kérdésünkre posztjában, hogy
a most beharangozott sűrítés szándékaik szerint nem az utolsó,
az augusztusban bevezetett félórás menetrendhez képest ez most egy következő lépés. Erről beszélt egyébként a köztelevízió október 17-i élő adásában Mucsi László projekttanácsadó: amennyiben szükség lesz rá, a reggeli és a délutáni csúcsidőszakokban akár tizenöt perceként is közlekedhetnek majd a vasútvillamosok. Ez viszont egyelőre nem tiszta, miként nézne ki. Azonban egy biztos: a projekt még koránt sincs lezárva, mégha Lázár János ezt is állította ugyanazon a napon.
Vitézy Dávid államtitkár továbbá azt írja szombati posztjában, hogy a vasútvillamoson áprilisban, az ingyenesség időszakában munkanapokon irányonként 1100 fő vette igénybe, míg a díjmentesség megszűnése ellenére, a 30 perces követés bevezetése után már napi 1500 fő veszi irányonként igénybe a szolgáltatást. Az egyik sűrítőjáratot azzal indokolta, hogy reggel Vásárhelyről Szegedre 7 és 7:30 között a legtöbb az utas a tram-trainen és a buszokon is, összesen csaknem 500-an szállnak föl Szeged felé.
Egyúttal azt is bejelentették, hogy a tram-trainhez hangolva változik számos autóbuszjárat menetrendje is Csongrád-Csanád és Békés megyékben. Szeged és Hódmezővásárhely között napközben a buszok úgy indulnak félóránként, hogy a vasútvillamosok indulásait megfelezzék, azaz közösen negyedórás eljutást biztosítanak. Tanítási napokon Hódmezővásárhelyről reggel 6:15 és 7:00 óra között a buszok és a vasútvillamos együttesen 5 percenként indulnak majd Szegedre.