IC+ bisztrókocsik és esti vonatok: rég nem látott fejlesztések a Budapest–Szeged InterCity-n

Ez azt jelenti, hogy ezzel a beszerzéssel minden intercityként közlekedő távolsági vonat korszerű, XXI. századi jármű lesz Magyarországon, ezzel szeretnék népszerűsíteni és versenyképesebbé tenni a környezetbarát vasúti közlekedést. Az IC+ kocsik megjelenésével egyidőben közel 40 év szolgálat után búcsúznak a napi forgalomból a vonalról a Rába gyártmányú komfortkocsik. Október 12. között a MÁV-Start járműbúcsúztató programot szervez ezért a 140-es számú, szegedi vasútvonalon.

Pafféri Zoltán, a MÁV elnök-vezérigazgatója arról beszélt, hogy a csoport célja, hogy a közösségi közlekedés valós alternatívája legyen az egyéni közlekedésnek, minél többen váltsanak vonatra vagy buszra az autó helyet. Az IC+ program újabb eleme a most életbe lépő szolgáltatásfejlesztés, járatsűrítés, ami a csatlakozási lehetőségekkel az ország több pontjára biztosítja az eljutást. Ceglédről például át lehet szállni az IC beérkezését követő 5 percen belül SzolnokDebrecenNyíregyháza irányába. Tájékoztatása szerint 2023 ősztől Szabadka felé is megindulhat a személyforgalom Szegeden keresztül.

Bővítik a szolgáltatásokat a BudapestCeglédKecskemétSzeged vasútvonalon: meghosszabbított üzemidővel, októbertől kora reggeltől estig egész nap órás ütemben közlekednek az InterCity-vonatok, és elérhető lesz a fedélzeti vendéglátás is jelentette be a Technológiai és Ipari Minisztérium (TIM) közlekedésért felelős államtitkára sajtótájékoztatón kedden a Nyugati pályaudvaron.

Egy órával meghosszabbítják az InterCity-vonatok üzemidejét, így hétfőtől vasárnapig Szegedről 20:45-kor, Budapestről pedig 20:53-kor is indul IC október 1-től minden nap. „Így Szeged, Szatymaz, Kistelek, Kiskunfélegyháza, Kecskemét, Nagykőrös és Cegléd utasainak, és a tram-traint igénybe véve a hódmezővásárhelyi és algyői utasoknak is minden nap kora reggeltől késő estig óránként rendelkezésre áll az IC szolgáltatás” írja Vitézy Dávid Facebook-oldalán.

Az üzemidő-bővítés azt jelenti, hogy akár Szegedre, akár Budapestre is meg lehet érkezni 23 óra után. Eddig csupán pénteken és vasárnap mentek ezen késői, kilenc óra körül induló InterCity-vonatok Szegedről a fővárosba, és fordítva, mert akkor volt nagyobb forgalom az egyetemisták miatt is.

Fotó: Vitézy Dávid / Facebook

KAPCSOLÓDÓ CIKK:

Szeged felé is vadonatúj, Railjet-szerű InterCity-szerelvényeket és Vectron mozdonyokat venne a MÁV

„Új InterCity-flotta beszerzését kezdjük meg” – írja Vitézy Dávid Facebook-oldalán. Mint azt a Technológiai és Ipari Minisztérium közlekedési államtitkára írja, a kormány elfogadta a TIM előterjesztését, így új Vectron mozdonyok és Railjet-típusú, zárt szerelvények jöhetnek az összes főbb hazai InterCity-vonalra, köztük a szegedire is. Ezzel tulajdonképpen búcsút intenek a hazai IC+ programnak, de továbbra is itthon képzelik el a gyártást.

Fotó: Vitézy Dávid / Facebook

Fotó: Vitézy Dávid / Facebook

Fotó: Vitézy Dávid / Facebook

A vonatokba bekerülnek a klimatizált, korszerű utastájékoztatással fölszerelt, vadonatúj, többcélú 1. osztályú IC+ kocsik is. Ezek a hazai gyártmányú, a MÁV-csoporton belül készülő kocsik az átlagosnál jobb szolgáltatásra vágyó utasok igényeinek kívánnak megfelelni, a már említett bisztrón és a különlegesen nagy teret, állítható üléseket és szabályozható világítást is kínáló prémium fülkéken kívül termes 1. osztályú helyeket és ugyancsak 1. osztályú, csendes fülkéket is tartalmaznak.

Az első osztályú kocsik a 40 év fölötti, Rába gyártmányú komfortkocsikat váltják ki – Vitézy szerint azoknak ma már múzeumban a helye, és néhány búcsú nosztalgiamenet után a Közlekedési Múzeumba is kerül belőlük. Azokon a járatokon, pénteken és vasárnap, ahol előreláthatóan nagyobb igény lesz az 1. osztályra, mint az IC+-kocsi 27+8 helye, lesz egy hagyományos 1. osztályú kocsi is. A gyorsvonati rész továbbra is felújított, kerékpárszállításra is alkalmas kocsikból áll majd. Az új, 1. osztályú IC+-kocsik fokozatosan állnak forgalomba, már lehet velük találkozni mától, október 1-től azonban minden szegedi IC-ben benne lesznek, és ugyancsak október 1-től működnek a bisztrók, a prémiumhelyek különdíját is akkortól kell megfizetni, addig 1. osztályú jeggyel ki lehet próbálni ezeket.

Tervben van az is, hogy a fontosabb IC-járatoknál, elsőként a Debrecent, Miskolcot, Nyíregyházát is kiszolgáló kör-IC-nél meglépjék ugyanezt a fejlesztést a jövőben. A BudapestSzeged vasútvonal Magyarország egyik legforgalmasabb vonala, a járvány előtt, 2019-ben 3 millió volt az éves utasszám, ami az államtitkár szerint vissza is tért, ugyanis idén az első nyolc hónapban már 1,9 millióan választották a vasutat ezen a vonalon.

Szerinte az autózással versenyképes vasúti szolgáltatáshoz nagyban hozzájárul az, hogy egész nap rendelkezésre állnak az IC-járatok. A kormány arról is döntött, hogy 39 plusz további 10 intercity-szerelvény beszerzését indítják el. Ezek az új vonatok 7, legfeljebb 9 kocsis új intercity vonatok lesznek, amelyek a MÁV-Start állományába érkező új Siemens Vectron típusú mozdonyok mögött korszerű kocsikkal közlekednek majd.