„Új InterCity-flotta beszerzését kezdjük meg” – írja Vitézy Dávid Facebook-oldalán. Mint azt a Technológiai és Ipari Minisztérium közlekedési államtitkára írja, a kormány elfogadta a TIM előterjesztését, így új Vectron mozdonyok és Railjet-típusú, zárt szerelvények jöhetnek az összes főbb hazai InterCity-vonalra, köztük a szegedire is. Ezzel tulajdonképpen búcsút intenek a hazai IC+ programnak, de továbbra is itthon képzelik el a gyártást.
A ma megjelent kormányhatározat szerint
beszerzéséről döntött az idén megkötött keretszerződés terhére. Ez a beszerzés az összes hazai távolsági vonalon megoldja a távolsági járművek problémáját, úgy, hogy nemzetközi forgalomban is be lehet majd őket vetni – írja Vitézy. Elképzeléseik szerint a Budapestről
ezek az új, zárt ingavonatok járnak majd, a többi, kisebb kapacitást igénylő irányba pedig olyan vonatok, amelyek tisztán a hasonló színvonalú szolgáltatást jelentő (IC+, CAF) kocsikat tartalmazzák. Ezzel tulajdonképpen kimondhatjuk, hogy a hazai kocsigyártásnak befellegzett, az IC+ program leáll és lefokozásra kerülnek a már legyártott járművek, Szegedre középtávon pedig
egységes kocsikkal Railjet-típusú szerelvényeket szán az állami vasúttársaság
a többi főbb vasútvonallal egyetemben. Azaz megszűnnek a vegyesfelvágottak Szeged felé, de már nagyon IC+ sem jön, legfeljebb a prémium osztályok. Azt már csak mi jegyezzük meg, hogy valószínűleg időszerű lenne legalább Kiskunfélegyházáig felújítani a vasúti pályát addigra, a sebességet pedig felemelni 160 km/h-ra. Ez a beruházás jelenleg előkészítés alatt áll, kérdés, mire lesz majd pénz.
Forrás: Vitézy Dávid / Facebook
A MÁV-Start már megkötötte a keretszerződést 115 Vectron-mozdony megvásárlására az államtitkár szerint, ebből most 50 finanszírozásáról született döntés, mely forrás az Eurofima Európai Vasúti Gördülőállomány-finanszírozási Társaságtól származik, a kormány határozatában jóváhagyta a MÁV hitelfelvételét. Vitézy azt is írja posztjában, hogy a közbeszerzési eljárást még idén meg kell indítani a 39+10 szerelvényre, ami összesen több mint 380 darab kocsit jelent majd. Ez a teljes MÁV-Start IC-flotta bő kétharmadának cseréjét jelenti.
A kormányhatározat szerint 39+10 zárt távolsági ingaszerelvény fog érkezni. Ezek egy része terveik szerint 9, a maradék 7 kocsiból áll majd, beleértve egy vezérlőkocsit is, hogy egyszerűen és gyorsan tudjanak irányt váltani a pályaudvarokon. Az új szerelvények szolgáltatásai mindenben megfelelnek majd a mai utasigényeknek, hosszú távra is kényelmes ülések, korszerű utastájékoztatás, klímaberendezés, 1. és 2. osztály, étkezőkocsi is lesz bennük.
Az új szerelvények felépítése és összeállítása tehát az osztrákok által üzemeltetett Railjetekére hasonlít majd
– mondta az államtitkár. Megemlítette, hogy a nyári tapasztalatok alapján a MÁV-Start még nem képes mindenhol a 21. században elvárt színvonalú járműveket kiállítani a hazai és a nemzetközi távolsági forgalomban, ezért aztán muszáj lépniük. Hozzátette azonban, hogy a lehető legnagyobb mértékben Magyarországon akarják gyártani ezeket az új kocsikat.
Azt tervezik, hogy a 2033-tól, az unió által előírt piacnyitással (ekkortól már kötelező lesz mindenkinek) más cég is üzemeltethesse majd a szerelvényeket a megrendelő megbízásából, a kocsik, illetve a szerelvények pedig a nemzetközi forgalomban is használhatóak lesznek majd. Ez persze csak feltételes mód, de akár lehetne egy Szeged–Bécs nemzetközi járat is, vagy akár Budapest–Szeged–Szabadka, hiszen a vezérlőkocsival gyorsan irányt tudnának váltani a nagyállomáson.