A MÁV év végére ígéri a bisztrós prémiumkocsik közlekedését a szegedi InterCity-vonatokban

A MÁV még júniusban elárulta, hogy végre Szegedre is tervezik járatni a vadonatúj IC+ kocsijait, mégpedig nem is akármelyeket: a legújabb gyártású prémium, bisztrós résszel rendelkező első osztályú kocsikról van szó. A minap az is kiderült, hogy nagyjából mikor várhatóak ezek a vagonok, valamint arra is magyarázatot adott a vasúttársaság, hogy miért hiányzik sokszor a klímás kocsi a szegedi hibrid-InterCity szerelvényeiből.

Szegedre eddig talán egyetlen nagyvárosként egyetlen IC+ kocsit nem sorozott be még csak mutatóban sem a MÁV. Természetesen kívülről új színtervet kapott, régi IC-kocsi található a szerelvényben, ami némileg megtévesztően hat, ugyanis nem azonos a kettő. Bár tavaly járt erre egy kósza kerékpárszállító IC+ vagon, de inkább csak próbaként, illetve állítólag egy kerekesszékes utas miatt. A vállalat 2020-ban 2021-re, míg 2021-ben 2022-re ígérte a vadonatúj, saját gyártású kocsik megjelenését.

Aztán még június közepén megírtuk, egy kósza mondatban elejtette a vasúttársaság, hogy márpedig lehetséges, miszerint jönnek majd IC+ kocsik a szegedi vonalra is: akkor annyit mondtak, hogy egyelőre még csak vizsgálják annak lehetőségét, hogy bevessék őket erre. Viszont nem is akármilyen IC+ kocsikról volt szó: a bisztrós résszel is rendelkező, prémium első osztályúakról (1+). Ezek a prémium osztályú kocsik még tavaly november 15-én mutatkoztak be utasforgalomban.

A MÁV 35 ilyen első osztályú járművet tervez kigördíteni a Szolnoki Járműjavító gépgyárából 2022 közepéig. Tavaly szeptember 23-án mutatkozott be az első, 1. és prémium (1+) osztályú, bisztrószakasszal, csendes és prémium fülkékkel is berendezett IC+ kocsi, amely új szolgáltatási szintet képvisel a MÁV-Start kínálatában. A SzegedMa kérdésére válaszolta azt a vasúttársaság, miszerint miért a régi, elvault komfortkocsikat rakják be 1. osztály gyanánt a szegedi vonatokba, hogy a Budapest és Szeged közötti InterCity vonatokban közlekedő komfortkocsik utódja már gyártásban van Szolnokon,

várhatóan idén év végéig forgalomba állnak ezen a vonalon is új gyártású IC+ kocsijaink.

Ezzel egységes, kiszámítható 1. osztályú szolgáltatást tudunk bevezetni. Valamennyi vonaton elérhető lesz asztalokkal és konnektorokkal felszerelt termes 1. osztályú rész, pihentető utazást biztosító 1. osztályú csendes fülkék, valamint minden korábbinál magasabb utazási élményt jelentő prémium osztályú fülkék is. Mindezek mellett az Utasellátó bisztrószakaszban is várja az utasokat a vasúttársaság egyszerűbb ételekkel, snackekkel, édességekkel és italokkal” – közölték a portállal.

Eddig nem volt biztos, hogy mindez mikortól lenne, de úgy tűnik, hogy már idén év végéig tervezik megvalósítani. Ezt bizonyítja az is, hogy még a korábbi cikkünk htására egy olvasónk a következő üzenettel küldte az alábbi fotókat: Március végén nyakoncsíptem egy ún. futópróbát, amiben egy olyan prémium és bisztró szakaszos IC+ kocsi is megfordult, aminek a honállomása Szeged. Sajnos telefonnal csak ilyen képek sikerültek, de remélem elég bizonyíték, hogy igenis lesz egy ilyen szolgáltatás Szeged felé.”

Fotó: Olvasónk

Számunkra is egyértelműsödik egy másik olyan probléma a szegedi IC-kkel kapcsolatban, hogy hiába fizetünk helyjegyet az InterCity-minőségű kocsikért, a fent már említett, régi, elavult komfortkocsikat rakja be a MÁV a vonatokba, vagy éppen egyetlen IC-minőségű vagon sincs besorozva. Erről számos forrásból kaptunk mi is információkat. Nem hivatalos magyarázat az az, hogy a vasúttársaság mindent feláldoz a Balaton oltárán: a nyári menetrendben még más vonalakról is elvonják a klímás kocsikat, így Szegedre már nem jutnak. Ebből számos felháborodás is volt vasútkedvelői körökben.

A hivatalos kommunikáció szerint a MÁV a SzegedMa-nak úgy magyarázta mindezt, hogy a Vecsés környéki vágányzár menetrendi hatásai miatt mind a szegedi, mind a debreceni vonalon közlekedő IC-vonatok számára egy-egy többletszerelvényt kell kiállítani, továbbá a június 13-án Ceglédnél történt útátjárós balesetben is megrongálódott két IC-minőségű jármű, amelyek a szegedi IC vonatokban közlekedtek, ezek jelenleg a szolnoki járműjavítóban vannak javításon. Hozzátették, ha elkészültek, akkor ez is színvonalemelkedést hozhat a szolgáltatásokban és megszűnnek a nagy késések is.