49 perc alatt teszi majd meg a 32 kilométeres utat irányonként a tram-train Szeged és Hódmezővásárhely között – derül ki egy a Szegederhez eljutott hivatalos dokumentumból. Nem igazán hasonlítható össze ez a most is közlekedő autóbuszjáratokkal, de cikkünkben erre is kitérünk majd több részlet mellett.
Arról írtunk már az elmúlt hetekben, hogy a tram-train nem teljes gőzzel indul el november végén, arra csak 2022 közepén kerülhet sor. Egyelőre óránként fog közlekedni, majd januártól csúcsidőben 20 percenként, nyártól pedig várhatóan 10 vagy 15 percenként. Ennek oka információink szerint az, hogy a koronavírus okozta iparági késések és leállások miatt egyszerűen nem érkezett elegendő jármű eddig, illetve ami érkezett, azokkal is bőven vannak technikai gondok, „gyerekbetegségek”.
Amint az meglepetésként ért sokunkat annak idején, a felújított vasúti pálya ellenére ugyanúgy 37 perc maradt a békéscsabai vonattal a menetidő Szeged és Hódmezővásárhely között, mint annak előtte. Erről még február végén írtunk, most pedig az derült ki, hogy mennyivel lesz gyorsabb, ha bevezetik az új menetrendet. Meg az, hogy mikor és hogyan indul a tram-train.
Eddig hat darab Stadler Citylinket szállított le a svájci cég a spanyolországi gyárból, amiből információink szerint jelenleg kettő különböző hibák miatt nem hadrafogható, kettő pedig szintén technikai okokból nem mehet ki a nagyvasútra, úgyhogy marad mindösszesen kettő, ami végig tud közlekedni a vonalon. Azt nem tudjuk, hogy a további járművekből mennyi érkezik meg az indulásig, de az eddigi tempót elnézve legfeljebb egy példányra lehet számítani november végéig.
Ezért fog csak óránként járni a tram-train az elején, aminek most megtudtuk, hogy a tervek szerint 49 perc lesz a menetideje Szeged vasútállomás és Hódmezővásárhely vasútállomás között. A tervezetben az is szerepel, hogy a menetrend november 28-ától érvényes, ebből sejthető, hogy ezen a csütörtöki napon indulhat el a járat. A 49 perc nem ideiglenes menetidő, úgy tudjuk, hogy a teljes üzemfelvételt követően is ennyi marad.
A 49 perc elsőre bődületesen soknak tűnik, de ha jobban megnézzük, teljesen indokolt.
Érdemes három szakaszra bontani a vonalat: az újonnan, a projekt keretében kiépült hódmezővásárhelyi villamosvonalra, a két város közötti nagyvasúti szakaszra, illetve a szegedi 1-es villamosvonalra (ami egyébként meg is szűnik majd a tram-train indulásával). Ha eszerint nézzük, akkor a következőképp oszlik meg a menetidő:
Hónapokon belül megszűnik az 1-es villamos, mivel a tram-train indulása után a két vonal felesleges párhuzam lenne egymás mellett. Ezzel Szeged legrégebb óta létező közösségi közlekedési járata tűnik el a városból.
A hódmezővásárhelyi és a városközi szakasz tarthatónak is tűnik, de vasutas forrásaink arra hívták fel figyelmünket, hogy a szegedi részen lehetnek majd késések a jármű hagyományos villamosokhoz viszonyított tömege és ebből adódó lomhasága miatt (egy az 1-es villamoson közlekedő Tatra KT4-es 22 tonnát nyom, a 2-es vonalat kiadó Pesa 120Nb típusú villamosok 41-et, két Tatra T6A2-es egymáshoz csatolva 36-ot, egy tram-train pedig 69-et).
Azt tudjuk tehát immáron, hogy milyen menetidővel számolhatunk a tram-train vonalán, most ideje kideríteni, hogy ez jónak számít-e! A hódmezővásárhelyi 9 perccel nemigen tudunk mit kezdeni, hiszen itt eddig nem járt hasonló közösségi közlekedési eszköz, de autóval szintén 9 percet ír a Google Maps, ami elég impresszív a tram-trainnek.
A városközi szakasz a hódmezővásárhelyi népkert állomástól a szegedi Rókus állomásig tart, ezt a tram-train a tervek szerint 23 perc alatt gyűri majd le. Ez azért is érdekes, mert a vasútnak ehhez most csupán 20 percre van szüksége. A három perc ott vész el, hogy ennyi időbe telik, amíg a jármű átkapcsol dízelről villamosüzemre, vagy fordítva. Itt olyanokra kell gondolni, mint az áramszedők fel- vagy leengedése, illetve a dízelmotorok (ebből kettő is van) be- vagy kikapcsolása. Vasúthoz közeli forrásaink szerint erre fél perc is elegendő ideális esetben, és inkább a biztonság kedvéért hagytak rá kettőt is; a harmadik perc pedig a nagyvasúti és a városi vasúti pálya közötti átkötővágányon megteendő úthoz kell.
A szegedi szakasz ugye 17 perc, ugyanehhez az 1-es villamosnak most 14–17 percre van szüksége a Szegedi Közlekedési Társaság hivatalos menetrendje szerint. A tram-train Szegeden mindenhol megáll majd, ahol az 1-es villamos is, illetve a két város között még Algyőnél.
Ami azonban igazán mérvadó, az az, hogy a két város központja között mennyi lesz a menetidő. A projektet a kormánynál vivő
Lázár János ugyanis sosem a teljes menetidővel hirdette az igét, hanem azzal, hogy a két városközpont közti idő mennyi lesz.
Lázár erre változó, hogy mit mondott. Egy tavaly decemberi interjúban nyilatkozta, hogy egy vásárhelyi 30 perc alatt eljuthat majd a szegedi színházba, júliusban pedig már arról beszélt, hogy a két belváros között 30–35 perc lesz a menetidő. A MÁV hivatalos kommunikációjában is hasonló idő szerepel, ott a két belváros közé 32 percet jósoltak. Belvárosnak tekintsük most a hódmezővásárhelyi Kossuth és a szegedi Széchenyi tereket. A Szegederhez eljutott menetrendtervezet szerint a kettő közötti menetidő 38 perc lesz. (Ha a két belváros határát vesszük, akkor is 36 percről van szó.)
Érdemes azt is megvizsgálni, hogy a menetrendtervezet szerint gyorsabb lesz-e a tram-train, mintha autóbusszal mennénk. Ez nem egyszerű kérdés, mert egyrészt a buszok nem ugyanonnan indulnak, mint a tram-train, másrészt eltérő járatnemek is vannak; egy expresszjáratú busz például alig áll meg valahol, így nyilván gyorsabb, mint egy hagyományos járat. Mivel Lázárék is a két belváros közötti időkről beszéltek mindig, nézzük mi is azt, illetve az ahhoz legközelebbit. Vegyük úgy, hogy a hódmezővásárhelyi autóbuszállomásról indulunk egy átlagos hétköznapon, és a Mars térig megyünk Szegeden. Előbbi végállomás egy percnyi sétára van a legközelebbi tramtrain-megállótól (Kálvin János tér), utóbbi pedig 11 percre (Széchenyi tér).
Fotó: Lázár János hivatalos oldala / Facebook
Nos, a tram-train 40 perc alatt teszi meg a távot a menetrendtervezet szerint, míg a leggyorsabb busz 32 perc alatt (némelyik járatnak 32–35 percre van ehhez szüksége). Igazából csak az a kérdés, hogy hová akarunk menni, de mivel a buszok legfeljebb a szegedi belváros peremét érintik, valóban befutó lehet a tram-train, ami keresztülszeli a megyeszékhely központját.