Hónapokon belül eltűnik a város legrégebben indított közösségi közlekedési járata, az 1-es villamos, hiszen a tram-trainnel párhuzamosan nincs értelme közlekedteni. 137 éve jött létre első formájávan, lóvontatással, ekkoriban még száma sem volt.
A vasútvillamos indulása körül egyre több cikk jelenik meg, mi is kiemelten foglalkozunk a témával. Legutóbb arról írtunk, hogy bár november végén valóban elindul a vonal, azon eleinte csak óránként tudnak majd járni a Stadler vonatai. Ehhez kapcsolódóan merült fel bennem a nagy kérdés, hogy mégis mi lesz az 1-es villamossal a tram-train indulását követően. Hiszen most csakis azért jár az 1-es, mert van az a rövid kis szakasz a plázáig, amit nem fed le a 2-es. A tram-trainnel együtt viszont bőven fel lesz tárva ezen terület is, így nem tűnik logikusnak a megmaradás – mint kiderült, a város szerint sem.
Amint az meglepetésként ért sokunkat annak idején, a felújított vasúti pálya ellenére ugyanúgy 37 perc maradt a békéscsabai vonattal a menetidő Szeged és Hódmezővásárhely között, mint annak előtte. Erről még február végén írtunk, most pedig az derült ki, hogy mennyivel lesz gyorsabb, ha bevezetik az új menetrendet. Meg az, hogy mikor és hogyan indul a tram-train.
Egy önkormányzati előterjesztésből tudjuk, hogy a várható üzemfelvétel 2021 novemberének vége órás csúcsidei ütemben, majd januártól 20, 2022 év közepe után pedig 10 vagy 15 perces járatsűrűség várható. Úgy tudjuk, ennek az az oka, hogy nincs még itt elegendő számú jármű, mivel a koronavírus-járvány miatt sok más iparág mellett a járműgyártás is súlyos anyaghiánnyal küzd.
Bármennyire jó is lesz a tram-train, ez valaminek a végét is jelenti: leáll a 137 éve közlekedő 1-es villamos, ami 1908-as indulása óta köti össze a nagyállomást Rókus állomásával. Jelenleg óránként jár, mert a vonal nagy része közös a Makkosház felé továbbhaladó 2-essel, ami kvázi átvette előbbi szerepét 2012-es indulásakor. Az 1-es most Rókusról minden óra '37-kor, az Indóház térről '59-kor indul.
A 2-es előtt még nem 60, hanem 4–6 percenként járt az 1-es; felváltva közlekedték kisebb kapacitású Tatra KT4-esek (ilyenek láthatók képeinken is) és nagyobb befogadóképességű, csatolt Tatra T6A2-esek. A megszűnő 1-es önálló részén, ami nagyjából 750 métert jelent, most újra nagy forgalom lesz, ha a tram-train rendes üzemben is elindul, és 10–15 percenként járnak majd csúcsidőben.
Fotó: Bálint András / Szegeder
A városközi és városi szakaszokra egyébként nem kell majd külön jegyet váltani, arra törekszik ugyanis a város, hogy egységes tarifarendszer kerüljön kialakításra. Erről Nagy Sándor városfejlesztési alpolgármester írt, miután megkérdeztem, mi lesz az 1-es sorsa. „Ebben az esetben az 1-es villamosnál gyakrabban fog járat közlekedni a vonalon” – tette még hozzá.
Az 1-es jövőjéről szólva a következőket mondta: „az 1-es jelenleg eleve a vásárhelyi vonatokhoz igazítva közlekedik, tehát a tram-train indulása után sok létjogosultsága utasforgalmi szempontból nem marad, így
a tram-train indulása után nem számolunk a járat működtetésével.”
Magyarra fordítva: indul a tram-train, megy az 1-es.
Az 1-es villamos volt Szeged első városi vasútja, eredetileg lóvasútként létesítették 1884. július 1-jei indulással. Huszonhét évig járt, amikoris 1908. október 1-jén már villamosított városi vasútként szállították az utasokat a favázas kis kocsik. A város két legjelentősebb vasútállomása (amelyek ekkor még vasúton nem voltak összekötve, mert más-más vasúttársasághoz tartoztak) között közlekedő járat kezdettől fogva Szeged tömegközlekedésének gerincét jelentette, lényegében ehhez kapcsolódva, ehhez mérten alakult ki minden, ami Szegeden közösségi közlekedés.
A régi megállók nevei között olyan, mára elfeledettek voltak, mint Ilona utca, Feltámadás utca, Nagykörút (ekkor még nem állt a Rókusi templom), Rákóczi tér (Tűzőrség), Ártézi kút (Ü. V. palota), Aradi utca, Liliom utca. A vonal, leszámítva útvonalát, de azt sem teljesen, lényegében mindenben eltért a maitól. A vágányok – amik sokhelyt az út szélén voltak, nem a közepén – között nem fű, aszfalt vagy betontömbök feküdtek, hanem kockakövek; jóval több megálló volt, a menetidő pedig hosszabb.
Fotó: Szeged régi fotói / Facebook
Az 1-es ma a legrégebb óta létező szegedi közösségi közlekedési járat, ha a vasutat nem vesszük. Ezen sorok írásakor 137 éve, 3 hónapja és 13 napja, hogy közlekedik. Ami 50 143 nap.
Ötvenezer nap, pont idén lett meg.
Nem járt mindegyik napon, mert például a II. világháború alatt egy időre leállt a teljes villamoshálózat, de nagyjából ennyi. Ha úgy vesszük, talán meg sem szűnik, csak átalakul, hiszen villamosforgalom lesz rajta. Az 1-es szám nem lesz kiírva, de ha belegondolunk, nem is volt mindig: a kezdeti időktől fogva egészen 1943-ig Szegeden nem voltak számozva a villamosvonalak. Ez volt a fővonal, jó eséllyel az emberek is így hívhatták. Vagy rókusi vonal, nem tudom. Ha így, szigorúan nézzük, akkor az 1-es villamos csak 78 éve létezik.
Ezen gondolatmenetet követve nem lenne fair megszűnésről beszélni, vagy akkor vegyük ketté: megszűnik a 78 éve létező 1-es villamos, de a 137 éve létező nem. Az csak sokkal hosszabb lesz.