Több mint egy hónapig csak óránként jár majd a tram-train

A felújított vasúti pálya ellenére ugyanúgy 37 perc maradt a békéscsabai vonattal a menetidő egyelőre Szeged és Hódmezővásárhely között, mint annak előtte. Erről még február végén írtunk, most pedig az derült ki, hogy mennyivel lesz gyorsabb a vasút, ha bevezetik az új menetrendet. Meg az, hogy mikor és hogyan indul a tram-train, és hogy egy jó ideig csak óránként egy járat lesz.

A MÁV az Átlátszónak küldött válaszából kiderül, hogy „a vonal Szeged–Rókus és Hódmezővásárhely–Népkert szakaszán a pályasebesség 100 km/h, a tram-train járművek ezzel a sebességgel közlekednek majd. A Szeged–Békéscsaba vonali vonatok jelenleg érvényes menetrendjét még 80 km/h-ás sebességgel alakították ki. (...)

A várható sebességemelés (100 km/h-ra) a jelenlegi kalkulációk alapján 3 perccel rövidebb menetidőt tesz lehetővé.”

Ezt egyébként mi is kiszámoltuk még a vonatszimulátoros cikkünkben, nekünk is pontosan 3 percet adott ki a matek. Lehet, hogy innen vették? Viccet félretéve, mi is kérdeztük őket a menetidőről. Azt válaszolták még februárban, hogy „várhatóan 2021 őszén, az első három tram-train forgalomba állásával egy időben várhatók menetrend-módosítások. Ekkortól mind a nagyvasúti, mind pedig a tram-train járatok 100 km/h sebességgel közlekednek majd az arra alkalmas szakaszon. A vasút-villamos üzem felvétele és annak időpontja a járművekkel kapcsolatos engedélyeztetéstől függ”.

Azóta kiderült, hogy késő ősszel mindössze próbaként, ideiglenes menetrenddel indul el a szolgáltatás. A jelenlegi állás szerint a próbázó szerelvények már túl vannak a hibamentes 20 ezer kilométeren is, ebből kell 50 ezer. Amennyiben tehát a járművek átestek a teljes hatósági vizsgán, akkor a MÁV dönthet úgy, hogy megindítja utasokkal a közlekedést egy átmeneti menetrend szerint.

Nagyon úgy néz ki, hogy politikailag nyomják a minél előbbi indulást, Lázár Jánosnak ez valószínűleg szívügye is, de a választások közelgése is belekavarhat, hiszen volt már ígérve szeptemberi iskolakezdés, majd késő ősz is, aztán november, meg adventi bevásárlás, mint hivatalos indulás. Jelenleg már csak a tesztek sikerességén múlik a dolog, amiben Kanda Imre tramtrain-főmérnök szerint nem okoz csúszást a szegedi villamoshálózat áramkapacitásának alulméretezése. Errről mi számoltunk be először egy közgyűlési előterjesztésben talált anyag alapján:

KAPCSOLÓDÓ CIKK:

Elfelejtették megnézni, bírja-e majd a szegedi villamoshálózat a tram-train okozta terhelést – nem bírja

Nem vizsgálták meg eddig, hogy a szegedi villamosközlekedést állátó áramfejlesztő képes lesz-e tartani a lépést a tram-train megjelenésévél. A próbák során lett világossá, hogy kapacitásfejlesztés kell, amire a MÁV ad 70 millió forint támogatást az SZKT-nak.

Hogy tiszta vizet öntsünk a pohárba, megtaláltuk ugyanebben a dokumentumban azt is, amit mindenki másképp, vagy sehogy sem kommunikál: a tram-train várható indulását és menetrendjét. Persze ez nem a pontos, megállók szerinti menetrend, de egy iránymutatás a járatsűrűségekkel a csúcsidőben. Mint a dokumentum írja:

„A vasútvillamos tartampróbája megkezdődött, a várható üzemfelvétel:

2021. november vége (1 órás csúcsidei ütemben), 2022. január (20 perces csúcsidei ütemben ), illetve 2022. év közepe (10 vagy 15 perces csúcsidei ütemben).”

Ez röviden azt jelenti, hogy januárban, vagyis jövőre indulhat meg egy olyan közlekedés a tram-train vonalán, ami értelmezhető, ugyanis az órás csúcsidő gyakorlatilag a Szeged–Békéscsaba vonatok menetsűrűsége, de az 1-es villamos is valahogy így jár jelenleg. Az is felmerült bennünk, hogy a próbafutások idejére az SZKT a fent már említett ”kevés áram” problémája miatt korlátozta a járművek közlekedését, azaz csak egy tram-train közlekedhet az 1-es villamosvonalon egyidejűleg, tehát az órás, ritka menetrend emiatt lehet-e esetleg.

Megkérdeztük erről az illetékeseket, egyelőre a város részéről Nagy Sándor városfejlesztési alpolgármester válaszolt megkeresésünkre, aki elmondta: ő korábban is csak óránként járó tram-trainről tudott az adventi ingyenes időszakban, mielőtt „ez az áram mizéria kitört volna”, tehát szerinte nincs összefüggés. Ezen felül az áramátalakítók felfejlesztése is meglesz addigra információi szerint. Azaz november végére, bár az arról szóló előterjesztésben az áll, hogy „a támogatás felhasználásának határideje a kezdő naptól kezdődően 2021. december 31. napjáig” van.

Annyi még hozzátartozik a képhez, hogy mindez valószínűleg azért van, mert nem lesz elég szerelvény december előtt; jó, ha a három prototípus lefutja a kötelezőt addigra. Ezt külső körülmények is okozhatták, mégpedig az, hogy alapanyaghiány volt, vagy van a koronavírus-járvány miatt, ezért a gyártás is megcsúszott. A hatodik szerelvény nemrég, szeptember 25-én érkezett az országba, de ahhoz, hogy a MÁV által a fent említett, 6 szerelvényes üzemet megkezdhessék, még kell egy kis idő, hiszen ennek is meg kell kapnia minden engedélyt, majd jön a próbafutás, aztán a végleges engedélyek az utasszállításhoz.