A tramtrain-főmérnök szerint nem okoz csúszást a szegedi villamoshálózat áramkapacitásának alulméretezése

Nem okoz késést a szegedi villamosvasúti hálózat energia-alrendszerének fejlesztése sem a tram-train szerelvények tesztüzemében, sem az év végére tervezett elindításában – mondta a tram-train beruházás főmérnöke pénteken a Délmagyarországnak.

Mi robbantottuk kedden a hírt, hogy a próbák során kiderült néhány érdekesség, így Szegeden nem tudnak full kapacitáson próbázni a szerelvények. Ugyanis az SZKT meglévő infrastruktúrájára adottságként tekintett a beruházó, emiatt nem vizsgálta a szegedi szakaszon az áramellátás maximális terhelhetőségét. A tramtrain-járművek használatakor viszont lényegesen több az áramfelvétel, mint a PESA villamosok esetén, ezért az áramalakítók fejlesztésére, átalakítására van szükség.⁠ ⁠

A baj akkor jött elő, amikor az egy szakaszon lévő, akár 2–3 jármű együtt gyorsított, és a jelenlegi infrastruktúra nem bírta a terhelést. A meglévő 1000 amperes áramkorlátozással a jármű lomhává vált, emiatt a MÁV-START Zrt. kérése, hogy emelni lehessen a jármű beállított maximális áramfelvételén. A próbafutások idejére az SZKT a fenti probléma miatt korlátozta a járművek közlekedését, csak egy tram-train közlekedhet az 1-es villamosvonalon egyidejűleg.

Kanda Imre közölte: a szegedi villamosvasúti hálózat energia-alrendszer megfelelő kapacitásának biztosítása az SZKT hatásköre. Erre a beruházó NIF Zrt.-nek és a beruházást ellenőrző, támogató mérnökszervezetnek rálátása vagy beavatkozási lehetősége nincs.

A beruházó és az SZKT jó együttműködése garanciát jelent arra, hogy a szegedi villamosvasúti hálózat energia-alrendszerének fejlesztése gyorsan és zökkenőmentesen megvalósuljon. A tramtrain-szerelvények jelenleg is próbafutásokat végeznek Szegeden, Hódmezővásárhelyen és a két település között – jelezte a szakember. A szegedi hálózat fejlesztésére elsősorban akkor lesz szükség, amikor már több szerelvény közlekedik, így a terhelés is nagyobb lesz, ez a jelenlegi tesztüzemet nem befolyásolja – tette hozzá.

A járművek lassan már az előírt 50 ezer kilométeres tesztüzem felénél járnak, több mint 20 ezer kilométert tettek meg problémamentesen, de erről Lázár János posztja alapján már mi is beszámoltunk. A közlekedési rendszer indulását elsősorban e próbafutások sikeressége befolyásolja, csak akkor kezdődhet el a személyszállítás, ha a szigorú és hosszú tesztüzem megnyugtatóan lezárul – foglalta össze Kanda Imre, hozzátéve, a szegedi villamosvasúti hálózat energia-alrendszerének fejlesztése a városnak is kedvező, hiszen emeli az üzembiztonságot a vonalon.

Ha az úgynevezett tartampróbák a jelenlegi ütemnek megfelelően haladnak, akkor az adventi időszakban már a tram-trainnel tudnak közlekedni a szegedi és a vásárhelyi polgárok – közölte a főmérnök. (via MTI)

 

KAPCSOLÓDÓ CIKK:

Elfelejtették megnézni, bírja-e majd a szegedi villamoshálózat a tram-train okozta terhelést – nem bírja

Nem vizsgálták meg eddig, hogy a szegedi villamosközlekedést állátó áramfejlesztő képes lesz-e tartani a lépést a tram-train megjelenésévél. A próbák során lett világossá, hogy kapacitásfejlesztés kell, amire a MÁV ad 70 millió forint támogatást az SZKT-nak.