Nem vizsgálták meg eddig, hogy a szegedi villamosközlekedést állátó áramfejlesztő képes lesz-e tartani a lépést a tram-train megjelenésévél járó növekvő terheléssel. A próbák során lett világossá, hogy kapacitásfejlesztés kell, amire a MÁV ad 70 millió forint támogatást az SZKT-nak. A vasútvillamos hivatalos indulásáig elméletileg még nyolc hét van hátra.
Mindez az önkormányzat pénzügyi és vagyongazdálkodási bizottságságának szerdai ülésén derült ki, illetve annak Kovács Tamás gazdasági alpolgármester által szignózott előterjesztéséből. Ebben az áll, hogy „a vasútvillamos beruházási projekt során a Szegedi Közlekedési Kft. meglévő infrastruktúrájára adottságként tekintett a beruházó, és ez miatt nem vizsgálta a meglévő szegedi szakaszon az áramellátás maximális terhelhetőségét. A próbafutások során megállapításra került, hogy a tram-train vasútvillamos-járművek használatakor lényegesen több az áramfelvétel, mint a PESA villamosok esetén, ezért az áramalakítók fejlesztésére, átalakítására van szükség”.
A feladat finanszírozására a MÁV Zrt., mint a tram-train rendszer tekintetében a vasúti pályahálózat működtetője, nettó 70 millió forint vissza nem téritendő támogatást nyújt az SZKT részére. A szerződés alapján a támogatás folyósítására a szerződés hatálybalépését követő 15 napon belül, egy összegben kerül sor. A fejlesztést pedig szeptember 15. és december 31. közötti kell elvégezni, ami azért érdekes, mert a tram-train hivatalosan is már az adventi időszakban elindul.
Fotó: Lázár János / Facebook
Az SZKT a feladatra a DEBARU Kft.-t és LÁET Kft.-t bízza meg. A LÁET Kft.-vel a társaság szeptember 16-án már megkötötte a szerződést
A szerződés értéke nettó 14,6 millió forint. A DEBARU Kft.-vel várhatóan októberben kerül sor szerződéskötésre a kivitelezési munkákra vonatkozóan, tervezetten nettó 55 millió forint értékben. A szerződéstervezetet még nem tudta megküldeni a társaság, mivel annak pontos műszaki tartalma a LÁET Kft. által elvégzett tervezői munka elkészülte után, annak ismeretében lesz csak meghatározható.
A dokumentumban arról is írnak, hogy a két cég kiválasztására azért került sor, mert mindketten a társasággal kötött korábbi, illetve hatályban lévő szerződések révén ismerik az érintett áramellátó-rendszereket, kivitelezési gyakorlatuk van, illetve jelenleg is végeznek karbantartási feladatokat az SZKT háza táján. A kiválasztásnál a rövid határidő is szerepet játszott.
Mivel a szerződések összértéke meghaladja az 50 millió forintot, pénteken a közgyűlés is tárgyalja majd mindezt.