Vonattal is ingyen utazhatnak a nagycsaládosok, a fogyatékkal élők és tartós betegek márciustól

Ingyenes utazás a 14 év alatti gyermekeknek, félárú, állandó kedvezmény a közalkalmazottaknak, új, 24 órás vármegyei és országos díjtermékek – egyebek mellett ezek jellemzik a MÁV–VOLÁN-csoport március elsejétől érvényes új tarifarendszerét, melyet még Lázár János jelentett be kedd délelőtt Debrecenben.

Az állami közlekedési társaság most részleteiben is ismertette a március 1-jén életbe lépő változásokat. A közlemény szerint a jelenlegi 15 bérletkonstrukció helyett tavasztól mindössze kettő marad, a vármegye- és országbérlet, míg a sokszor bonyolultnak tűnő kedvezményrendszer jelentősen egyszerűsödik, a mostani 65 helyett mintegy 20 kedvezménytípus lesz.

Ingyen utazhatnak a nagycsaládosok, a fogyatékkal élők és tartós betegek

Az új tarifarendszer bevezetésétől díjmentesen vehetik igénybe a helyközi közlekedést azok a fogyatékkal élők és tartós betegek, akik ma jelképes, 90 %-os kedvezménnyel csökkentett díjat fizetnek a helyközi közlekedésben, de a helyi közlekedést már most is díjmentesen használhatják, közölte a közlekedési társaság. Ezzel az érintett utascsoport tekintetében egységessé válik a helyi és helyközi díjszabás.

Nem kell menetjegyet váltania majd

  • a vak,
  • a hallássérült,
  • a magasabb összegű családi pótlékban részesülő,
  • a fogyatékossági támogatásban részesülő,
  • a fogyatékosságban szenvedő szociális otthoni gondozott,
  • a gyógypedagógiai intézmények és sajátos nevelési igényű gyermekeket foglalkoztató intézményekben tanulók.
  • Kísérőik és látogatóik szintén díjmentesen utazhatnak a jogszabályban leírt esetekben.
  • Díjmentesen utazhatnak a Magyar igazolvánnyal, illetve a Magyar hozzátartozói igazolvánnyal rendelkezők, és
  • azok a nagycsaládosok is, akik eddig igénybe vették a nagycsaládosok utazási kedvezményét. Ez a kedvezmény a szülő és a vele együtt utazó legalább 3 gyermek együttes utazására vonatkozik.
  • Változatlanul díjmentesen utazhatnak a hadirokkantak és hadigondozottak, valamint
  • a tartózkodási engedéllyel rendelkező menekültkénti, menedékeskénti vagy oltalmazottkénti elismerésüket kérő és az ekként elismert személyek.

A közalkalmazottakat a jövőben korlátlan számú utazáshoz igénybe vehető – mindössze regisztrációhoz kötött – 50%-os kedvezmény illeti meg. A papíralapú, bélyegzőhelyes igazolást eletronikus regisztráció váltja majd fel. Az ellátottak utazási utalványával rendelkezők korlátlan számú 50%-os kedvezményes utazásra, továbbá kedvezményes ország- és vármegyebérletek vásárlására válnak jogosulttá.

Az InterCity továbbra is fizetős lesz

A helyjegyköteles vonatokra a helyjegyek

  • másodosztályon a nem InterCity minőségű szolgáltatás esetén változatlanul 300 forintba,
  • InterCity vonaton 990 forintba – az utazás napja előtt megváltva 650 forint –,
  • első osztályon 1990 forintba,
  • prémium osztályon pedig 2990 forintba

kerülnek majd azok számára is, akik ingyenesen veszik igénybe a vasutat. A szegedi hibrid-IC-ken viszont lehet ingyen is utazni, ha a gyorsvonati részre veszünk jegyet. A kutya és kerékpár szállítása bármilyen viszonylatban egységesen 500 forint lesz, a kísérő- és segítőkutyák szállítása természetesen továbbra is díjmentes.

A MÁV továbbá bevezet 2024 nyarától az úgynevezett adminisztrációs díjat is azoknak, akik a pénztári és fedélzeti készpénzes fizetést választják, mert így akarnak minél többeket ösztönözni a bankkártyás fizetésre, vagy applikáción belüli vásárlásra. Ősztől a bankkártyás fizetés az összes sárga Volánbuszon elérhető lesz.

Megszűnik a tramtrain-bérlet

Az új rendszerben nem lesz szükség többé bonyolult igazoló dokumentumokra, pecsételni való űrlapokra vagy külön fényképes igazolványokra: minden 14 év alatti és a 65 év feletti utas díjmentesen, a 14 és 25 év közötti utasok pedig félárú jegy igénybevételével utazhatnak.

A vármegye- és országbérleteken kívül minden más bérlettípus megszűnik, így például a TramTrain-bérletek is.

Az országbérleteknél megszűnnek a még érvényes adminisztratív korlátozások, március elsejétől lehetőség lesz az első és prémium osztályra történő kiegészítő jegy megváltására is. A vármegyebérleteknél marad a korlátozás, ezek InterCity vonatokon továbbra sem lesznek használhatók. A kedvezményre jogosultak köre kiegészül az ellátottak utazási utalványával rendelkezőkkel is.

A napi többszöri utazást tervezők számára bevezetik a „Vármegye24” és „Magyarország24” nevű napijegyeket, amelyek a helyi közösségi közlekedési rendszerekben már hazánkban is működő, 24 órára érvényes napijegy igénybevételi lehetőségét jelentik. A „Vármegye24” 999 forintba, a „Magyarország24” 4.999 forintba kerül, ezekre nem is lesz további kedvezmény.

Ingyen lesz, de ki fizeti?

A bérletek egyszerűsítése jól hangzik, de a nagy átalakításban a bérletet vásárlók körülbelül tizede rosszul járna, erről írt Facebook-oldalán Vitézy Dávid egykori államtitkár. Szerinte akinek jobb és olcsóbb volt, az már eddig is váltott a vármegyebérletre, de akinek a régi típusú, kilométer-alapú bérletek jobban megérik, azoknak a ma bejelentett döntés brutális áremelést jelent.

„Az eddigi 5 km-es vasúti, Volánbusz vagy hév-bérletet vásárlóknak az eddigi 5940 forint helyett 9450 forint lesz a havi bérlet, ami 59%-os áremelés” – írta Vitézy. Szerinte

ezzel a konstrukcióval főleg a Budapest és más nagyvárosok agglomerációiban élőkkel szúrnak ki.

„Lázár János mai »ajánlata« ebben a formában értékelhetetlen, hisz minden közös bérlet működésének kulcsa a jegybevételek felosztási rendje. Azt nyilván senki nem gondolhatja komolyan, hogy a vármegyebérlet úgy legyen érvényes a négyes metrón és a körúti villamoson, hogy a BKK egy forintot se lát a vármegyebérlet MÁV által beszedett bevételeiből. Nyilván fordítva sem mehet, hogy a Budapest-bérlet bevételeiből nem kap a MÁV–Volán.”

Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder