Az éjjeli nagysebességű tramtrain-tesztekből kiderülhet, hogy a járművel vagy a pályával van a gond

A 001-es tramtrain-szerelvény, amely új kerékprofilt kapott a múlt héten Budapesten, már készen áll az éjszakai 100 kilométerórás nagysebességű próbákra tudta meg a Hódpress. A jármű kilengését homokzsákos próbával vizsgálják majd, amennyiben továbbra is jelen lesz a kígyózó mozgás, akkor a pályában lehet a hiba, amely javítása már nagyobb feladat.

Azt még tavaly megírtuk, hogy erőteljesen kígyózik a tram-train nagy sebességnél, ezért kellett korlátozni azt 80 km/h-ra a tervezett 100 km/h helyett. A MÁV a múlt heti kérdéseinkre elmondta, járműveken 85 km/h sebesség felett utasbiztonságot nem veszélyeztető, de az utaskomfortot esetlegesen negatívan befolyásoló, úgynevezett kígyózó mozgás volt megfigyelhető. A gyártó és a megrendelő a hatóság bevonásával dolgozik a jelenség megszüntetésén.

Az egyik lehetséges megoldásként a gyártó Stadler megvizsgálja egy másik típusú – Angliában használatos – kerékprofil alkalmazását, amely a gyakorlatban azt jelenti, hogy a járművek kerekei, minden vonatkozó szabványt betartva, de kis mértékben más alakot kapnak. Annak érdekében, hogy a jármű kerékesztergálását ne külföldön kelljen megvalósítani, a jármű gyártója a BKV budapesti telephelyén végezte el a szükséges átalakítást.

Ezt követően a gyártó és a megrendelő egy független szakértő bevonásával újra megvizsgálja a jármű nagy sebességnél mutatott viselkedését.

Arról, hogy milyen lehet a hatóság és a gyártó, valamint a vasúttársaság viszonya, szintén egy terjedelmesebb cikkben számoltunk be. A 001-es szerelvény kiesésével mostanra jutottunk el oda, hogy van arra elég jármű, amivel ki lehet adni a némileg sűrített menetrendet is a próbák mellett. Márciusban elvileg már újabb sűrítés lenne, majd az áprilisi választásokkor fizetőssé válik a szolgáltatás, azonban azt sem lehet kizárni, hogy a tavaly lefektetett üzemeltetési menetrend kényszerűségből éppúgy módosításra szorul, mint a járművek kerékprofilja – írja a Hódpress.

A lap információi szerint az újabb teszteket a korábbiakhoz hasonlóan végzik majd: a közlekedési hatóság emberei a szerelvényen ülve, műszerrel fogják mérni a kilengéseket, az utasokat homokzsákok helyettesítik majd, de ezekre kizárólag az éj leple alatt tudnak sort keríteni a nappali forgalom miatt. Várhatóan több éjszakán keresztül róják majd a Szeged-Rókus–Hódmezővásárhely-Népkert távot a szerelvények, amennyiben sikerrel járnak, a többi jármű esetében is megtörténhet a kerékprofil átesztergálása. Ezeknél már nem kell tesztelni annyit, egyszerűbb lesz a procedúra.

Akkor lesz még időigényesebb a probléma feltárása, ha továbbra is kígyózó mozgást észlelnek 100 km/h-s sebességnél, mert abban az esetben a pályával lehet valami hiba, ahogy azt korábban írtuk. Hozzáértők és más lapértesülések szerint is csak Algyő környékén produkálja ezt a jármű nagy sebességnél – írja a vásárhelyi lap.