A román kormány csütörtöki ülésén jóváhagyott egy memorandumot, amely előkészíti az új vasúti összeköttetés tervezését és megépítését Szeged és a légvonalban száz kilométerre fekvő Temesvár között egy Románia és Magyarország közötti közös projekt részeként – írja az Agerpres.ro hírügynökség.
A kormány által az Agerpreshez eljuttatott sajtóközlemény szerint a román Közlekedési és Infrastruktúra Minisztérium és a magyar Külgazdasági és Külügyminisztérium közötti megértési memorandum célja a Szeged és Temesvár közötti vasúti összeköttetés helyreállításának előmozdítása. Ez különös jelentőséggel bírhat Csongrád-Csanád vármegye és Temes megye gazdasági fejlődése szempontjából.
„A vasúti összeköttetés helyreállításához szükséges lépések megtétele elvi szinten 2023. szeptember 1-jén lett elfogadva. A román Közlekedési és Infrastruktúra Minisztérium és a magyar Külgazdasági és Külügyminisztérium egyetért abban, hogy kormányzati szinten támogassák egy közös infrastruktúra-projekt előkészítését az új vasúti összeköttetés tervezésére és megépítésére Szeged és Temesvár között.
A felek megállapodnak abban, hogy létrehoznak egy Román–Magyar Vasúti Munkacsoportot, amely koordinálja tevékenységeiket az előkészítő munkálatok, a megvalósíthatósági tanulmány kidolgozása, valamint a későbbi építési, fenntartási és üzemeltetési kérdések tekintetében az új vasúti összeköttetés megvalósításához Temesvár és Szeged között – áll a közleményben. A megvalósíthatósági tanulmány finanszírozásának biztosítása érdekében a felek közös kérelmet nyújtanak be az Európai Regionális Fejlesztési Alaphoz.
A Szeged–Temesvár vasútvonal a történelmi Magyarország egyik jelentős fővonala volt, amely 1857-ben épült meg, összekötve a Bánságot és az Alföldet. A trianoni döntés után a vonal három részre szakadt: Magyarországon a Szeged–Szőreg–Óbéba maradt meg, míg Temesvár Romániához, Nagykikinda pedig Jugoszláviához került. A vonal periférikus helyzete miatt már nem tudta eredeti funkcióját betölteni.
Napjainkra a Szeged–Újszeged közötti szakaszt a Tisza-híd a II. világháborúban történt felrobbantása után elbontották és beépítették. Az Újszeged–Szőreg szakaszon a forgalom az 1912-ben lefektetett vágányon zajlott a 2023-as vonalbezárásig.
A vonal újjáépítésének tervei az 1990-es évek óta napirenden vannak, különösen a szegedi vasúti Tisza-híd újjáépítésének szükségessége miatt. Több alternatíva is felmerült a nyomvonalra vonatkozóan, beleértve az eredeti nyomvonalat és a korábban szintén létező Szeged–Makó–Nagyszentmiklós–Lovrin–Temesvár kapcsolat újjáélesztését.
A temesvári Győzelem tér (Piața Victoriei) 2024. július 11-én
Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder