Gigaberuházás jöhet Szegedre, de mit tudunk róla? Itt van minden eddigi fejlemény

Eredetileg Nagy-Britanniában épített volna autógyárat a kínai BYD elektromosjármű-gyártó az EU-n belül, hiszen a dömpingáras kínai autók miatt aggódó Európai Bizottság büntetővámok bevezetését is fontolgatja. Ám a Brexit keresztülhúzta terveiket, így Magyarország kapóra jöhetett. Legújabb sajtóhírek szerint pont Szegedre jöhet a BYD, miután egyes források azt állítják, célegyenesben vannak egy hatalmas, 2 km²-en elterülő gyár létesítéséről szóló tárgyalások a városban.

Egy lehetséges szegedi üzem létesítéséről már hetekkel korábban írtunk, ám azóta sokkal több konkrétum kiderült, így összeszedtük, mit lehet eddig tudni a tervezett beruházásról.

Szeptember 10., vasárnap

  • Számos magasrangú kormánypárti politikus beszélt eddigre arról, hogy Szegeden valami nagy beruházás készül. Mihálffy Béla többször is járt Kínában, és Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter oldalán tárgyalt Sencsenben, ahol a BYD székhelye található, de itthon a BYD elnökével is beszélt. Sokáig találgattunk, hogy melyik vállalat jöhet Szegedre, ezen a napon merült fel először, hogy BYD-autógyár jöhet a városba, mivel épp hazánkban kerestek helyet európai gyárukhoz sajtóhírek szerint.

Szeptember 28., csütörtök

  • Egy ázsiai delegáció szegedi látogatásáról szóló írásunk kapcsán az önkormányzat és a Külügyminisztérium tagadta, hogy akkumulátorgyárról tárgyalnának Szegeden, és megnyugtattak, hogy nem a béketelepi házak közvetlen szomszédságában építkeznek majd. Rákérdeztünk a BYD autógyáráról szóló pletykákra is, de erre akkor nem reagáltak.

Október 22., vasárnap

  • A G7 portál megírta, kínai elektromosautó-gyár jöhet Magyarországra, miután a kínai csúcstalálkozóra siető Orbán Viktor miniszterelnök meglátogatta a BYD sencseni üzemét is, és megbeszéléseket folytatott a vállalat alapító-elnökével.

Október 24., kedd

  • Az Mfor tőlünk függetlenül megírta, hogy 200 hektáron létesítene gyárat a BYD Szegeden, viszont ők úgy tudják, elektromos buszokat gyártanának itt.
  • Nagy Sándor városfejlesztési alpolgármester nem tagadta a BYD-gyárépítés hírét, azonban ennél többet nem árulhatott el, csak azt ismételte meg, hogy nem lesz akkumulátorgyár Szegeden – a hírek szerint azt Kisteleken létesítik majd.

Október 25., szerda

  • A főként buszokkal foglalkozó Magyarbusz portál szerint azonban a buszgyárról szóló információk tévesek, a BYD tudomásuk szerint elektromosautó-gyárat létesítene Szegeden. Erre utal az is, hogy a komáromi BYD-buszgyár mindössze tizenvalahány hektáros területen fekszik, a szegedi gyár pedig ennél jóval nagyobb lenne.
  • A G7 portál már arról írt, hogy az összesen mintegy 300 hektáros mezőgazdasági területen, ahol a kormány nemrég az utolsó pillanatban támogatta egy ipari park létesítését Szegeden, és nemzetgazdaságilag kiemeltté minősítették a beruházást, elkezdődött a földek kisajátítási eljárása.
  • Botka László polgármester szerdán elmondta, olyan világcégekkel tárgyaltak, akik környezetbarát, fenntartható termékeket állítanak elő, akkumulátorgyár pedig nem lesz a városban. A béketelepi lakóparkhoz közel erdősávot fognak előírni. Botka állítja, a lakóparkban élők semmit nem fognak érezni a beruházásból, mert minden gyártóüzem az M43-as mellett lesz. Liderült, elkezdődtek helyenként a régészeti feltárások is. Az ipari területen lévő földek felét már megvette a város, a másik része viszont még hátravan.
  • Tudomásunkra jutott azonban, hogy a kisajátításban érintett gazdák nem annyira boldogok, szerintük ugyanis egy évtizeddel korábban, az M43-as építése idején több pénzzel kártalanították őket, mint most. Máshol nem tudnak ilyen jó elhelyezkedésű, ekkora és ilyen minőségű földet venni, ezért perközösség alapítását fontolgatják, tudtuk meg.

Október 26., csütörtök

  • A Népszava forrásai azt állították, meglepte őket az autóbuszgyár híre, mert korábban elektromos autók gyártásáról folytak a tárgyalások. Úgy vélik, előbb elektromos buszok, majd elektromos autók is készülhetnek Szegeden. Híresztelések szerint meglepően jó az együttműködés a kormány és az ellenzéki vezetésű szegedi önkormányzat között, de teljes összhangban végzik a munkát a kínai befektetővel is hármasban. A Népszava cikke szerint a beruházás ötmilliárd euró (több mint 1900 milliárd forint) összegű lehet, a szegedi járműgyár így minden idők egyik legnagyobb hazai beruházása lenne. Első körben tervezetten Szegedről és az agglomerációból szednék össze a munkaerőt hozzá, a második fázis Békés vármegye lenne, míg a harmadik körben a Fülöp-szigetekről érkezhetnek munkavállalók. Eleinte hatszáz dolgozót alkalmaznának, amelyet folyamatosan növelnek, és így érnék el a háromezer foglalkoztatottat. Állítólag vasúti vágány fogja összekötni a gyárat a Szeged–Budapest vasútvonallal, amelyet a készülő, a kínai állam finanszírozásában épülő Belgrád–Budapest vonallal is összecsatolnak egy deltavágánnyal.
  • A közelmúltban két konténerterminál építését is bejelentették Szegeden, ami „új kiszolgálási lehetőséget is teremtene Bács-Kiskun és Csongrád-Csanád megye ázsiai importban és exportban érdekelt cégei számára”.

Október 27., péntek

  • Nagy Sándor, Kistelek fideszes polgármestere a város hivatalos Facebook-oldalán közölte, „nem volt, jelenleg sincs folyamatban és nem is lesz ilyen jellegű beruházás”. Vagyis tagadta a híreszteléseket, miszerint a szegedi BYD-gyár akkurészlege a településen létesülne.

Egyelőre tehát ennyi ismert a Szegedre tervezett beruházásról, persze ennek csak egy része hivatalos közlés, egy része pedig spekuláció. Ezek alapján valószínű, hogy valóban a kínai BYD járműgyártóról lehet szó, biztosat ugyanakkor csak akkor tudunk közölni olvasóinkkal, ha aláírták a szerződést a felek, és a hivatalos bejelentéssel nem lesz többé hírzárlat.