Lázár János a Mandinernek adott interjúban jelentette be, hogy 2015 őszén indított Modern Városok Program tulajdonképpen lezárul idén: „Az ajtóm minden politikus előtt nyitva áll, most éppen a megyei jogú városok polgármestereit fogadjuk a kollégáimmal, mert rövidesen dönteni fogunk a Modern Városok Programról is. Nem tagadom: a lezárás szándékával.” Az építési és közlekedési miniszter szerint ugyanis „eltelt hét év, érdemes összegezni. Ami ennyi idő alatt sem tudott elindulni, annak már nem sok legitimitása lehet.”
Az a korábbi idézetből is látható, hogy a program lezárásáról, vagyis a rossz hírről már nem Orbán Viktor, hanem Lázár János tárgyal, és nem a polgármesterekhez utazik, hanem nekik kell felmenniük a miniszterhez. A Szabad Európának ellenzéki és kormánypárti képviselők is nyilatkoztak, egyaránt rendkívül korrektnek minősítették Lázár János megbeszéléseit, elmondásuk alapján nem az a kormány célja, hogy politikai alapon kivételezzen egyes településekkel, hanem hogy a még rendelkezésre álló pénzből a lehető legtöbb beruházást sikerüljön végigvinni.
Az egykoron 3500, majd 4000 milliárd forintosra tervezett program egy része valósult csak meg. A lap össze is szedte a teljesség igénye nélkül, hogy egyes városokban hogyan állnak a kivitelezéssel. Azt írják, bár jelentős különbség van egyes helyszínek között, ez valószínűleg sokkal inkább objektív okoknak tudható be. Nyíregyházán (és Debrecenben) szinte százszázalékos a program megvalósítása, Eger is jól áll, de például Győr esetében húszból tizenkét projekt valószínűleg elúszott.
Érdekesség, hogy a lap kérésére a szegedi önkormányzat nem küldte el a Modern Városok Program Szegeddel kapcsolatos információit. A kormányközeli Világgazdaság arról írt nemrég, hogy szinte semmi sem valósult meg a programból a városban, ami igaz is, de mindezt úgy állították be, hogy az önkormányzat a kerékkötő. Holott a Szabad Európának polgármesterek azt nyilatkozták, az önkormányzatok hiába végeztek el mindent időben és készültek el a tervek, az állam részéről az azóta éppen Lázár János által megszüntetett Nemzeti Infrastruktúra Zrt. annyit késlekedett a közbeszerzésekkel, hogy ellehetetlenültek a projektek. Ennek oka egyébként valószínűleg a forráshiány lehetett.
Fotó: Ujvári Sándor / MTI
A Modern Városok Program projektjeiről a Szegeder is gyakran beszámolt külön-külön, de ezúttal ennek apropóján összegezzük, hogy milyen beruházások zajlottak le eddig és mi az, amire egyelőre nincs sok esély.
Ami megvalósult:
Ami csupán a tervezésig, vagy addig sem jutott:
Ezek tehát a szegedi programpontok, amikből gyakorlatilag semmi nem valósult meg, pedig megállapodás is született még 2017-ben, amikor személyesen Orbán Viktor látogatott Szegedre Botka László polgármesterhez. Akkor még 50, illetve 70 milliárd forintra tervezték a teljes keretet, ennek nagy részét tulajdonképpen el is vitte a Tiszavirág Sportuszoda (bruttó 16 milliárd forint) és a Pick Aréna (bruttó 37,2 milliárd forint).
Az viszont nem kőbe vésett, hogy a fenti projektektől el kell búcsúzni. A lapnak azt is megemlítették a források, hogy szinte biztosan lesz hamarosan a kormány részéről valamilyen hasonló kezdeményezés a gazdasági nehézségek ellenére, már csak a 2024-es önkormányzati választások közelsége miatt is.