Vásárhelyi buszháború: Márki-Zay szerint jó a kapitalizmus, spórol a város, de most mindenki perel

Újabb feljelentéssel folytatódott október elején a hódmezővásárhelyi „buszháború”, amelynek két fő hadviselője a közösségi közlekedési szolgáltatást korábban ellátó Jovány Busz Kft. és egy viszonylag új szereplő, a veszprémi székhelyű Balaton Busz Bt. és annak alvállalkozója. Márki-Zay Péter polgármester örül a veszprémi cégnek, annak ellenére, hogy az szerinte Lázár Jánoshoz köthető, és nem is véletlenül került hirtelen Vásárhelyre.

Az önkormányzat a korábbi-korábbi szolgáltató Volánbusszal több perben is áll párhuzamosan. Az egyikben novemberben született ítélet elsőfokon, egy másikat már másodfokon is tárgyaltak. A nagy politikai és jogi csatározások ellenére a szolgáltatóváltásokat túlélte a közösségi közlekedés – legalábbis a helyi kormánypárti és önkormányzati sajtó is egyaránt pozitívan számol be róla.

„A kapitalizmusnál nincs fantasztikusabb rendszer, az a becsület, a tisztesség szinonimája”

– mondta a Szegedernek Márki-Zay Péter, a Csongrád-Csanád vármegyei Hódmezővásárhely polgármestere arról, hogy július végén nem a korábbi üzemeltető, a helyi Jovány Busz, hanem a Balaton Busz Bt. nyerte meg a város közösségi közlekedésére kiírt pályázatot. Ez váratlanul érhette a családi vállalkozásként működő Joványt, amely ezúttal a korábbinál magasabb áron kínálta a szolgáltatást.

Márki-Zay szerint nem lehet véletlen a veszprémi cég hirtelen felbukkanása az ország másik felén, emögött Lázár János építési és közlekedési miniszter közvetett befolyását sejti. A Balaton Busz ugyanis – több más hasonló céggel együtt – partnere az állami Volánbusz Zrt.-nek.

A pályázat nyertese mással magyarázta a terjeszkedést. A cég a Szegedernek korábban azt válaszolta: Békés vármegyében, pontosabban a Csongrád-Csanádhoz közeli Orosházán is „vannak érdekeltségeik, tehát annyira nincs messze Hódmezővásárhely”.

Hiányzó vészjelzők

A Jovány Busz nem hagyta szó nélkül a vereséget, és az eredményhirdetés után rögtön csalással vádolta meg ellenfelét. Ezzel kapcsolatban kerestük még akkor Jovány Gyula ügyvezetőt, hogy mi alapján gondolják, hogy a győztes nem felelt meg a kiírásnak, és milyen jogi lépéseket terveznek az eredmény ellen. Végül október elején, az új szolgáltató indulásának napján érkezett válasz Joványtól, amelyben csatolva volt egy feljelentés a Balaton Busz, valamint annak alvállalkozója, a szegedi Signum Transfer Kft. ellen.

Jovány azt kifogásolta, hogy az egyik buszt külföldről hozták be és szeptemberben honosították, ezen eljárás keretében pedig tudomása szerint nem lehet beírni a „személyszállításra alkalmas” bejegyzést a jármű műszaki adatlapjára. Azt állítja, ehhez külön vizsga kell, ennek hiányában „bizonyára nem adja ki a hatóság az engedélyt”.

A helyi közlekedésért felelős önkormányzati cég, a HVSZ Zrt. vezérigazgatója ezzel kapcsolatban azt nyilatkozta az önkormányzati fenntartású Hódpressnek, hogy „az összes engedély megvan, hiszen anélkül nem járultak volna hozzá az üzemkezdethez”.

A honosítási problémán kívül arra is hivatkozott Jovány Gyula, hogy egyes buszokon nincs leszállásjelző vagy vészjelző, amellyel szerinte a szolgáltató az utasok testi épségét veszélyezteti. Utóbbi állítást Márki-Zay túlzásnak nevezte, elmondása szerint a Jovány Busszal is voltak a fentiekhez hasonló problémák. „A versenytársak között régi hagyomány, hogy ilyenkor ellenőrzik és feljelentik egymást” – fogalmazott a politikus, aki nem számít arra, hogy felfüggesztik a cég engedélyét, mert „egy Lázár Jánoshoz köthető vállalkozás ellen” szerinte nem lépné meg ezt a Kormányhivatal.

Értesüléseink szerint felfüggesztés valóban nem történt, ám a hivatal illetékes hatósága jogsértéseket megállapított a vizsgálat során, ezért pénzbüntetést szabott ki, emellett elrendelte „a jogszerű állapot helyreállítását és a feltárt hibák okainak megszüntetését”.

Most már a kormánypárti sajtó is dicséri a rendszert

Mindezek ellenére a helyi közlekedés az új céggel majdnem zavartalanul elindult októberben. A helyi önkormányzati sajtóban arról lehetett olvasni, hogy többen nem fértek fel az egyik járatra az első napon, az új szolgáltató emögött a rivális cég szabotázsakcióját sejtette: szerintük Joványék autóval vittek embereket a megállóba, hogy sokan legyenek. Ez végül megoldódott: másnap reggel már két busz indult, ezeken összesen sem ültek többen huszonnégynél a Hódpress cikke szerint.

A polgármester úgy látja, bár „voltak kisebb problémák amíg az új sofőrök megtalálták a helyüket”, azóta az emberek „összességében hozzászoktak ehhez az új szolgáltatóhoz”. Egyébként nem történt nagy változás. „Ők azt a menetrendet, útvonalat, koncepciót használják, amit Jovány Gyula alkotott. Hirtelen a fideszes sajtó is megszerette, most már ők is azt mondják, hogy egy zseniális rendszer” – jegyezte meg Márki-Zay, utalva a Lázár János köreihez köthető Promenad24 Balaton Buszt dicsérő cikkére.

Hogy miért zseniális Jovány koncepciója, arra azt mondta a polgármester, hogy az a Volánbusz régi rendszerével ellentétben minden városrészt lefed. Emellett a buszokon – az évi párezer forintos városkártyával – ingyen lehet utazni, Google-ös útvonaltervező is elérhető a járatokhoz, illetve alacsonypadlós buszok is vannak, még ha most kevesebb is.

Joványos helyi járatok találkoznak egy hódmezővásárhelyi buszmegállóban 2023 januárjában

Fotó: Bálint András / Szegeder

„Előbb-utóbb azt szeretnénk, hogy akár mindegyik járaton alacsonypadlós busz legyen, de a mostani szolgáltatónak annyi nincs.” Bár ez visszalépés a korábbihoz képest, szerinte olyan szempontból mégis előrelépés történt, hogy „gyakorlatilag vadonatúj buszokkal indultak el itt”.

Végeláthatatlan pereskedés a Volánbusszal

Volt idő, amikor egyszerre két társaság buszai is jártak Hódmezővásárhelyen. 2021 előtt a Volánbusz jogelődje, a DAKK Zrt. volt a szolgáltató, rá egy évre már az állami cégnél jóval olcsóbb ajánlatot adott be a Jovány Busz, és meg is nyerte a kiírást. Az önkormányzat leszerződtette a céget, amelynek járműveire városkátya birtokában ingyen szállhattak fel a helyiek.

Ennek ellenére a Volánbusz járatai továbbra is menetrend szerint közlekedtek.

A város nem fizette ki a felesleges szolgáltatást, és kérte is, hogy állítsák le a buszokat. A vállalat nem tett így, ehelyett pert indított arra hivatkozva, hogy az önkormányzat nem bontotta fel rendesen a korábbi szerződésüket, amelyet bár írásban nem hosszabbítottak meg, szerintük jogilag az érvényben maradt.

A Volánbusz ezzel kapcsolatban lapunk kérdésére nemrég azt írta, nem volt más lehetőségük mint folytatni a szolgáltatást, hiszen ellenkező esetben megszegték volna a szerződést. Ezt a városvezető másként látja. Korábban egy 2012-ben született törvényre hivatkozott, amely kimondja, hogy csak írásban lehet ilyen szerződést kötni, tehát ebben az esetben jogi értelemben az nem jött létre. A Szegedi Ítélőtábla a Volánbusz ezzel kapcsolatos keresetét elsőfokon már el is utasította.

Egy másik perben – amely a Volánbusz és a Közbeszerzési Döntőbizottság között zajlott, és ahol a város nem volt peres fél – szintén kimondták, hogy a 2019-ben kötött szerződések semmisek. A Volánbusz szerint ennek nincs jelentősége, mert a 2019. évi elszámolás már megtörtént, és nem képezi vita, sem per tárgyát. A bizottság azonban törvénysértőnek találta a Jovány Busszal kötött szerződést is. Így 7 millió forint bírságot kapott a város, amit további 5 millióval növeltek meg, mivel a jogsértés miatti állapot nem helyreállítható. A Kúria helybenhagyta a határozatot.

A Volánbusz eközben egy polgári perben az üresjáratok költségeit, összesen 300 millió forintot követel az önkormányzattól. Márki-Zay a Szegedernek azt mondta, „egy jogállamban teljesen elképzelhetetlen”, hogy ezt a pert ne a város nyerje, és a sejtése be is igazolódott: az elsőfokú bíróság nemrég kimondta, hogy az önkormányzatnak nem kell kifizetnie az üresjáratok költségeit. A városvezető arra számít, hogy másodfokon is így döntenek majd.

Egyébként egy korábbi – még jóval a Jovány Busz színre lépése előtt indult – perben is a város nyert első fokon, ám a másodfokú bíróság ott már a Volánbusz javára döntött, és fizetésre kötelezte az önkormányzatot.

A Volán ekkor azért indított pert, mert drágábban végezte a szolgáltatást, mint ahogy az a pályázatban szerepelt, a város pedig nem akarta kifizetni a több tízmilliós többletköltséget. Márki-Zay szerint ez azért fordulhatott elő, mert Magyarországon „egészen sajátos módon” törvény rögzíti, hogy az állami buszos cégnek – függetlenül az üzleti döntéseitől – nem lehet vesztesége a szolgáltatáson. „Ezért is tértünk el a hagyományos volánbuszos szerződésektől. Mi a tisztességes versenyben hiszünk” – mondta korábban a polgármester.

A polgári perekkel párhuzamosan egy büntetőper is indult, miután Hódmezővásárhely hűtlen kezelés gyanúja miatt tett feljelentést a céggel szemben, de erről jelenleg többet nem tudni. A vásárhelyi közösségi közlekedéssel kapcsolatban kerestük az illetékes önkormányzati céget, a HVSZ-t, a jelenlegi szolgáltató Balaton Buszt, valamint annak alvállalkozóját, a Signum Transfer Kft.-t, de cikkünk megjelenéséig nem válaszoltak.

A Szegeder együttműködik a Telexszel, hogy Magyarország minden tájára eljussanak a legfontosabb és legérdekesebb szegedi történések. Ez a cikk ezen együttműködés keretében a Telexen is olvasható.