A kínai elektromosautó-invázió valahogy megakadt, legalábbis ez rajzolódott ki a Dataforce és a Jato iparági adatszolgáltató utóbbi másfél év legszerényebb importszámaiból, amit a Világgazdaság szemlézett.
Az adatok szerint augusztusban 48 százalékkal csökkent a Kínából Európába érkező elektromos autók száma az egy évvel korábbihoz képest. A drasztikus visszaesés mögött az EU által bevezetett büntetővámok állnak, amelyek a villanyautók kereskedelmére és a kínai cégek európai beruházásaira is hatással vannak. Amíg nem látnak tisztán a vámkérdésben, a kínaiak beruházási hajlandósága is takaréklángra állt.
Ezek a vámtarifák különösen érzékenyen érintették a kínai autógyártókat. A SAIC konszernhez tartozó MG márka például 65 százalékkal kevesebb járművet importált, elveszítve vezető pozícióját a piacon. Az MG visszaesése rávilágít a vámhatások komplexitására, hiszen
drasztikus visszaesése ellenére nem feltétlenül jelenti azt, hogy a cég nagy veszteséget szenvedne a vámok miatt.
A magas tarifák miatt ugyanis egyre inkább a hibrid és lágy hibrid modellek irányába tereli exportját.
Az új uniós büntetővámok komolyan érintik a kínai autóipar szereplőit, bár egyesek előnyt tudnak kovácsolni a versenyből. A BYD, amely Szegeden épít gigagyárat, a 17 százalékos vámtarifa ellenére növelni tudta eladásait, 3329 autót importálva Európába augusztusban, ami 19%-os növekedés. Ez mutatja, hogy az alacsonyabb tarifák kedvezőbb pozícióba hozhatják a gyártókat, miközben az extravámok nem minden cégre hatnak egyformán.
Ez a megosztottság pedig tovább fokozza a feszültségeket a nemzetközi kereskedelmi kapcsolatokban, különösen a kínai állami támogatások és az európai ipar közötti verseny torzulása miatt. Ami az alig két éve bekopogtató BYD-t illeti, rárúgta az ajtót Európára, felborítva az erőviszonyokat, és feladva a leckét az egyes modelljeiket Kínából importáló érintetteknek, mint például
A vámhatások továbbra is bizonytalanságot okoznak a kínai cégek beruházási kedvében, amit a Chery bejelentése is alátámaszt. A cég egy évvel elhalasztotta a gyártás megkezdését a Barcelona melletti gyárában, amíg tisztázódik a 10 százalékos alapvámot megfejelő büntetővámok helyzete, ugyanis novembertől véglegesítetik azokat, de az is elképzelhető, hogy változtatnak a mértéken.
Fotó: BYD