A nagyváradi vasútvillamos-projekt, melyre most a város 235 millió eurós (~89 milliárd forint) uniós támogatást kapott, egyre közelebb kerül a megvalósuláshoz. A nagyváradi és a Bihar megyei önkormányzat együttműködésében halad a helyi projekt, amely a város és a környező települések közötti közlekedést korszerűsítené – írja a Krónika Online.
A vasútvillamos Nagyváradot kötné össze a környező településekkel, a projekt magában foglalja a meglévő villamosvonalak bővítését és bizonyos vasútvonalak felújítását és villamosítását is. Ilie Bolojan, a Bihar megyei önkormányzat elnöke szerint a cél egy átfogó, gyors, biztonságos és környezetbarát közlekedési hálózat létrehozása. A projektben a nagyváradi és a bihari önkormányzat egyaránt részt vesz, különböző vonalak megépítésével.
A projekt keretében hibrid és elektromos, kétirányú szerelvényeket is beszereznek. Bolojan szerint a fejlesztés azért szükséges, mert a városban sokan dolgoznak, és sokan az agglomerációs övezetbe költöztek, így alternatív közlekedési lehetőséget kell biztosítani. Fontos itt hozzátenni, hogy a nagyváradi tram-train nem szomszédos nagyvárosba jár majd, mint a szegedi, hanem agglomerációs falvakat köt be a villamoshálózatba üzemelő és megszűnt vasútvonalakat felújítva. Olyan ez, mintha mondjuk Újszentivánra, Deszkre, esetleg Szatymazra vagy Kistelekre építenénk vasútvillamost.
A projekt teljes költségvetése mintegy 235 millió euró, amelyet az Európai Unió finanszíroz. A tervek szerint a közbeszerzési pályázatot és a forgalmi tanulmányt az év végéig elkészítik, a finanszírozási szerződést pedig jövő év elején írják alá. Az EU több vasútvillamos-projektet is támogat Romániában, például Temesvár is tervez hasonlót.
A nagyváradi tram-train építéséről már korábban is szó esett, de csak most jelentették be hivatalosan. A fejlesztés nemzetpolitikai jelentőséggel is bír, hiszen a határ mindkét oldalán élő magyarokat kötné össze. A debreceni önkormányzat már elkészítette a megvalósíthatósági tanulmányt egy lehetséges Debrecen–Nagyvárad tram-trainre (a két, egymástól 70 kilométerre fekvő városban összesen közel 400 ezren élnek), de a nagyváradi önkormányzatot még nem keresték meg.
De bontsuk ki egy kicsit a címben taglaltakat: Nagyvárad olcsóbban épít vasútvillamost, mint Szeged és Hódmezővásárhely közé került? Lehet, a szegedi vonal ugyanis kb. 20–25 kilométer hosszú (leszámítva a szegedi villamost, ahol nem történt valódi beavatkozás), míg a szinte megegyező méretű román városban a négy vonal összesen 40–50 kilométer új vagy felújított pályát jelent. Persze a szegedi–hódmezővásárhelyi sem 80 milliárdos költségvetéssel indult, eredetileg (még jó 15 éve) azt mondták, 16 milliárdból meglesz minden.