Nyáron cserélik több helyen is a villamossíneket, amik a tram-train óta jobban kopnak

Bár a Szegedi Közlekedési Társaság (SZKT) közösségi közlekedési és vasútbiztonsági vezetője szerint egyelőre nem jelenthető ki, hogy a több mint egy éve üzemelő tram-train komolyabb pályaproblémát okozott volna a szegedi hálózaton, az önkormányzat idén többletforrást nyújt a cégnek arra, hogy a már nem javítható helyeken újakra cseréljék az elkopott síneket. Az erről szóló dokumentum részben a vasútvillamost nevezte meg mint kárt okozó többletterhelést.

Alapvetés, hogy ne a járművek kerekei kopjanak, hanem a sín, hiszen azt egyszerűbb javítani és karbantartani. A normál villamosforgalom is folyamatosan koptatja a kanyarokban a külső sínszálakat (a lenti képen is szembetűnő, hogy a külső mennyivel kopottabb a belsőnél), ezek állapotát minden évben felmérik és értékelik az SZKT szakemberei. A kopás mértéke nyilván függ a forgalomnagyságtól, a járművek sebességétől, a sín kenésétől, az időjárási körülményektől, valamint a vasúti járművek műszaki kialakításától és a tengelyterhelésüktől.

A Szegeder írta meg először, hogy Szeged 155 millió forintból cserélné ki a síneket több olyan kereszteződésben, ahol kanyarodik a pálya, és ahol a tram-train is közlekedik. Ezek a Galamb utca Boldogasszony sugárúti és Indóház téri kereszteződése, a Széchenyi tér Törvényszéki palota felőli része, valamint a Kossuth Lajos sugárút végén lévő lámpás, kördiagrammos csomópont.

A csere okaként a költségvetéstervezete részben a vasútvillamos kocsijai okozta többletterhelést nevezte meg.

Való igaz, hogy a tram-trainként közlekedő Stadler Citylinkek maximális tengelyterhelése nem tér el nagyban a Szegeden futó Pesa vagy Tatra villamosokétól, ám olyan kis ívben kanyarodva, mint ami a Széchenyi téren és a Galamb utcánál is van, jobban megérződik előbbi járműtípus 70 tonnája a mindössze 40 tonnás lengyel villamoshoz képest. Emellett a vasútvillamos kerékprofilja némileg eltér a normál városi villamosjárművektől, és a többletterhelés abban is jelentkezik, hogy a korábban óránként járó 1-es villamost felváltotta a csúcsidőszakban húszpercező vasútvillamos, ami ráadásul éjszaka is közlekedik egyes napokon.

Fotó: Bálint András / Szegeder

Fotó: Bálint András / Szegeder

Kerestük a MÁV-ot és az SZKT-t is. Az állami cég nem reagált cikkünk megjelenéséig, az SZKT azonban elárulta, hogy a felújítást követően nem csökkentik a megengedett maximális pályasebességet sem a tram-trainek, sem a villamosok számára, viszont a javításig ezeken a szakaszokon a társaság csökkentett sebességet (5 km/h) vezetett be, így a menetdinamikai terhelés enyhítésével védik a sínt annak nyáron esedékes cseréjéig.

Nem okoz komolyabb problémát

A korábbi SZKT-ügyvezetővel, Majó-Petri Zoltánnal készített nagyinterjúnkban is szó volt arról, hogy a vasútvillamos erősebben igénybe veszi majd a pályát, annak használatáért cserébe pedig a MÁV fizet, így némileg kompenzálva a többletterhelést. Az SZKT az energiahasználaton felül mintegy 177 millió forintot számlázott a tavalyi évben a MÁV-nak „hálózathozzáférési díjként”, ez az összeg a járműforgalommal arányosan változik, így idén a sűrűbb menetrenddel több is lehet a pályahasználati díj.

Ebbe belekalkulálták például a sínek kopása és használódása miatt szükséges javításokat is, így ez tulajdonképpen nem jelent többletköltséget a városnak. Úgy is mondhatnánk, hogy

a tram-train fizet azért, amiért jobban koptatja a síneket.

Ennek ellenére Nagy Sándor városfejlesztési alpolgármester arról beszélt a Szeged Televízióban, hogy a várost ugyan nem érte váratlanul a felújítás igénye, a sínkopás már régebbi történet, és a 4-es villamosvonal felújításából kell elvonniuk az ehhez szükséges összeget. Németh Zoltán Ádám, az SZKT szakembere szerint egyelőre nem jelenthető ki, hogy a tram-train komolyabb pályaproblémát okozott volna.

Felhegesztéssel már nem javítható

A szegedi villamosvonalakon felhegesztéses módszerrel javítják a kopott sínek profilját, ez olcsóbb, mint a teljes csere, viszont idővel csökkenti a sínszálak acélanyagának széntartalmát, azok rugalmasságát és törésállóságát, ezért az elvégezhető beavatkozások száma véges. Jelen esetben a Széchenyi téren és a nagyállomásnál olyan kis sugarú (30 méternél kisebb) az ív, hogy ott jobban is kopnak a sínek és már nem lehet felhegesztéssel javítani őket.

Jó hír viszont, hogy a csere a burkolat megbontása nélkül elvégezhető, mert a 2009-es tömegközlekedési nagyprojekt során úgynevezett CDM-rendszerű pálya épült: a régi sínszál kivágható a helyéről kizárólag a gumizás megbontásával, az újat pedig gumipolimerrel rögzítik a végső helyére. Ráadásul a tervek szerint tartósabb, keményebb sínt fognak beépíteni az ívekbe.

Fotó: Bálint András / Szegeder

Fotó: Bálint András / Szegeder

A felújítások várhatóan nyáron kezdődnek, amikor kisebb a forgalom az iskolaszünet miatt, a Galamb utcánál, a Széchenyi térnél, valamint a lámpás körforgalomban a síncsere előreláthatólag tíz napig tart majd, időjárástól függően. Természetesen pótlóbuszokat kell majd bevetni, illetve az autóforgalmat is el kell terelni, de ezekről majd akkor tájékoztatják az utasokat, ha eljön az ideje.

Nem mindenhol lesz síncsere

A Tisza Lajos körútön, a Hajnóczy és Gutenberg utcák közötti közös közösségi közlekedési sávban, ahol villamosok, trolibuszok és autóbuszok érik egymást a csúcsidőszakokban, egyelőre még nem közlekedik tram-train (vannak elképzelések arról, hogy a majdani szabadkai vasútvillamos erre járna), ezért ezeken a helyeken síncseréről nincs szó, viszont itt annyira tönkrement az aszfalt, hogy részben tartósabb bazaltbeton burkolatra kell azt cserélni. Itt körülbelül kilenc napig lesz emiatt vágányzár és pótlás, az autókat viszont mintegy öt hétig terelni kell majd a bazaltbeton kötési ideje miatt.

Az SZKT szerint a fentiek csak a legszükségesebb felújítási munkák, ennél többre is szükség lenne, például a járműpark felújítására. Mivel a közösségi közlekedés finanszírozásából nagyrészt kivonult állam, kizárólag a város saját forrásából egyelőre csak ennyire futja.

A Szegeder együttműködik a Telexszel, hogy az olvasók Budapesten és egész Magyarországon értesüljenek a legfontosabb és legérdekesebb szegedi és környékbeli témákról és történésekről. Ez a cikk ezen együttműködés keretén belül jelenik meg a Telexen is. Ha szeretnéd, hogy még több sztorit tudjunk feldolgozni és az ország elé tárni, támogasd a Szegedert! Az eddig a Telexen megjelent cikkeink ide kattintva érhetők el.