Új vendéglátó egységek fogyasztóterének – beleértve a kerthelyiséget is – minden megkezdett 10 négyzetmétere, valamint új hajléktalanszálló minden 30 férőhelye után egy parkolót köteles biztosítani az építője – ez áll többek között abban a Lázár János által előkészített kormányrendeletben, amit most bocsájtottak társadalmi vitára, vette észre a Telex.
A tervezetet természetesen Vitézy Dávid is kommentálta. A volt közlekedési államtitkár közösségi oldalán azt írja, abszurd, hogy nem lehet kocsmát sem nyitni parkoló nélkül, miközben tilos inni és vezetni. Egyik személyes kedvencének nevezte, hogy mostantól minden hajléktalanszállóhoz is kell parkoló, de idősek otthonát sem lehet létesíteni enélkül, 10 ágyanként kell egy parkolási hely.
Vitézy kifogásolta azt is, hogy az új szabályoktól a jövőben az önkormányzatok csak Lázár János állami főépítészének külön engedélyével térhetnek el, ám ő annak ad majd engedélyt, akinek épp kedve van. Szerinte „irreális, valójában a városaink élhetőségét roncsoló, a városi autózást ösztönző, a vibráló, belvárosias, élhető belvárosok létrejöttét ellehetetlenítő, viszont a lakhatási és a klímaválságot súlyosbító, retrográd javaslat”.
További javaslatokat is kiemelt a tervezetből Vitézy, melyek szerinte abszurdak. Többek között nem lehet majd szociális bérlakást sem építeni lakásonként egy garázs nélkül, és ettől az önkormányzatok sem térhetnek el. Még egy metróállomás mellett is kötelező lesz parkolót építeni a lakásokhoz, és így azokkal is kifizettetik az autós életmód árát, akik nem autóznak.
Emellett kulturális és oktatási intézményeknél is elő esz írva minimumparkoló a szabályozásban, amivel Vitézy szerint sok helyszín kiesik, ellehetetlenítve ilyen funkciók létesítését ott. A szabályozás szerint irodaház esetén minden 20 négyzetméterenként kell majd hely autóknak, vagyis egy nagyobb irodaház esetén több ezer parkolóhely is kellhet még akkor is, ha jó tömegközlekedés mellé épül, jegyezte meg.
Az egykori államtitkár elmondta, a szakmai szervezetek, így a Magyar Urbanisztikai Társaság hasonló tartalmú véleményét két hónapja megkapta, ám semmit nem vett figyelmebe belőle a Lázár János irányította Építési és Közlekedési Minisztérium.