Információink szerint a tram-trainek a 001-es szerelvény kivételével megkapták az engedélyt arra, hogy ezentúl az eredetileg is tervezettnek megfelelően már 100 km/órával közlekedjenek Szeged és Hódmezővásárhely között. Mára úgy tűnik, hogy a gyakorlatban is megvalósult a dolog: egyes szerelvények már százzal hasítottak a pályán, a menetrend igazítása azonban még várat magára.
A kígyózó mozgás problémáját a BKV-nál kapott új kerékprofillal próbálták orvosolni a tramtrain-szerelvényeknél, aztán mint kiderült, nem itt volt a hiba, ugyanis a Baross kocsiszínben kapott, Angliában használatos másik profil a 001-es számú járműn nem segített, sőt, úgy tudjuk, hogy ez a jármű még mindig nincs engedélyeztetve 100 km/órás közlekedésre a kerékprofil miatt, ezt később ismét esztergálhatják.
A többi jármű viszont megkapta a típusengedélyt, amelyek az új, keményebb lengéscsillapítóval lettek felszerelve a régi kerékprofillal. Ezt látszik alátámasztani, hogy egy Facebook-csoportban bukkantunk rá arra, amint egy applikációban már 99 kilométeres óránkénti sebességet ír a szerelvényeknél a sebességmérő. És valóban, elméletileg mától a novembertől élő 80-as korlátozás helyett már teljes sebességgel mennek a járművek, bár a 60-as lassújel a pályában továbbra is benne van egy szakaszon.
Forrás: Civil kontroll csoport / Facebook
A menetrend nem változott egyelőre, és mint azt írtuk a síntöréses cikkünkben, a tram-train járművezetői szándékosan is szoktak lassabban haladni a megengedettnél (mondjuk 60 km/órával) nyílt vonalon, mivel a találkozási pontoknál az egy vágány miatt, illetve a mostani menetrendet tartva egyébként is várakozniuk kellene Algyő állomáson, a lassabb menettel viszont spórolnak ezen.
Van olyan viszont, hogy késésben vannak, ekkor jöhet jól a 100 km/h, ugyanis perceket is nyerhetnek vele akár.
Azt szintén mi írtuk meg, hogy elvileg az emelt sebességet új menetrend is fogja követni. Ez azonban még nem lett nyilvánosságra hozva, bár a tervezett, zónás jegyrendszer már szerepel a megállókban információként, mint a próbaidőszak utáni díjszabás, viszont egyelőre dátum nélkül.
Forrás: Civil kontroll csoport / Facebook
Elméletileg a cikkünk szerint már a százas engedélyezett sebességgel együtt vezették volna be az új menetrendet is, ami azt jelentené, hogy a Lázár János által bejelentett, május végéig meghosszabbított ingyenesség is megszűnne, ez viszont még nincs napirenden. Mi tudunk egy olyan, nem publikus menetrendtervezetről, amely alapján már május 22-től díjköteles lenne a tram-train, viszont ennek egyelőre nincs nyoma a nyilvánosságban, így valószínűleg egy korábban tervezett kezdési dátum lehetett.
Mucsi László projekttanácsadó még május elején beszélt arról a vásárhelyi Rádió7 műsorában, hogy a vasúthatóság már ki is adta a típusengedélyt, így a tram-train 100 km/h-val mehet hamarosan Hódmezővásárhely és Szeged között (ez történt meg a mai napon), valamint a végleges, sűrített menetrend is rövidesen kialakul és elindul.