Állítólag valóban megoldódott a tram-train kígyózó mozgásának problematikája, ahogy azt Gulyás Gergely a szerdai kormányinfón elmondta. A MÁV még tesztel, de a nem hivatalos eredményeket már a Mandiner megszellőztette. Forrásaink elmondása is egybecseng az itt írtak főbb pontjaival, a megoldás viszont nem az volt, amit vártunk volna.
Azt még tavaly megírtuk, hogy erőteljesen kígyózik a tram-train nagy sebességnél, ezért kellett korlátozni azt 80 km/h-ra a tervezett 100 km/h helyett. A MÁV a múlt heti kérdéseinkre elmondta, a járműveken 85 km/h sebesség felett utasbiztonságot nem veszélyeztető, de az utaskomfortot esetlegesen negatívan befolyásoló, úgynevezett kígyózó mozgás volt megfigyelhető. A gyártó és a megrendelő a hatóság bevonásával dolgozik a jelenség megszüntetésén, ehhez kellett Budapestre mennie a 001-es szerelvénynek kerékesztergára a BKV telephelyére.
A MÁV ezután visszahozta a szerelvényt Szegedre, ahol újabb teszteket végeznek vele; a közlekedési hatóság emberei a szerelvényen ülve, műszerrel mérik a kilengéseket, az utasokat homokzsákok helyettesítik majd, de ezekre kizárólag az éj leple alatt tudnak sort keríteni a nappali forgalom miatt. Várhatóan több éjszakán keresztül róják majd a Szeged-Rókus–Hódmezővásárhely-Népkert távot a szerelvények, amennyiben sikerrel járnak, a többi jármű esetében is megtörténhet a kerékprofil átesztergálása.
Mi úgy tudjuk, hogy a tesztekről hivatalos eredményt majd pénteken fognak közölni. A szerdai rendkívüli kormányinfón azonban Gulyás Gergely elejtett egy olyan mondatot az Origo részéről érkező, a tram-train állapotát firtató kérdésre, hogy
a problémát orvosolták, így most már biztonságosabban és nagyobb sebességgel tudnak közlekedni a tram-trainek.
Ez azért érdekes, mert a tesztekkel még nem végzett a MÁV, azok eredményéről nem adtak még ki tájékoztatást, valamint nem tudni arról, hogy már valóban engedélyezhető-e a nagyobb sebesség a járműveknél. A Mandiner egy korábbi cikke viszont megszellőztette Karácsony Gergely Lázár Jánosnak címzett beszólása kapcsán azt, hogy a probléma tényleg megoldódhatott, de nem úgy, ahogy gondolnánk. A lap szerint ugyanis a BKV-nak valóban kiváló szakemberei vannak, de „mivel Karácsony nem fejleszti a vállalatot”, ezért
a kerékprofil esztergálásával a problémát sajnos nem lehetett megoldani.
Ami igazából csak a szokásos ferdítés a kormányközeli laptól, hiszen ez nem a BKV-n múlott, az új kerékprofilt ők csak úgymond „legyártották” megrendelésre (a MÁV és a Stadler viszonyáról itt írtunk), ahhoz van szakértelmük. Az, hogy a problémát ez nem oldotta meg, ahhoz nincs sok közük. A lényeg viszont, hogy a kerékeszterga elvileg nem oldott meg semmit. Bár hihetetlenül hangzik, a Mandiner szerint az Innovációs és Technológiai Minisztérium javasolta a gyártócégnek, a Stadlernek, hogy
cserélje le a lengéscsillapítókat, ezzel sikerült végül kezelni a némileg furcsa elnevezésű ám annál komolyabb problémát, a szuperkritikus Hopf-bifurkációt.
Mindezeket egyébként más forrásaink is megerősítették, így tényleg a lengéscsillapítók cseréje oldhatta meg a nagysebességű kígyózás problémáját, ami azért is jó hír, mert így a pálya állapotával valószínűleg nincs különösebb probléma, aminek javítása drága és időigényes lenne. Ugyanakkor forrásaink szerint a pályában is voltak/vannak javítani való hibák, ezt a VEKE is megírta Facebook-posztban annak idején.