A Szegeder írt arról először, hogy az eredetileg tervezett 100 km/órás sebességnél bizonyos szakaszokon erőteljes kígyózásba kezdenek a tram-trainek Szeged és Hódmezővásárhely között több helyen is, emiatt csökkentették ideiglenesen 80-ra a megengedett sebességét. Ezt azután számos esemény követte, végül a lengéscsillapító cseréjével orvosolták a problémát. Ez azonban tudomásunk szerint azzal járhat, hogy a magasabb sebesség érvénybe lépésével fizetőssé válhat a szolgáltatás, mivel ez a próbaidő végét jelenti, noha Lázár János május végéig ingyenességet ígért.
Tavaly november végén írtunk arról, hogy a tavaly februrárra elkészült vasúti pályán maguk a hagyományos vonatok is lassabban mentek, mint lehetne (100 helyett 80-nal), erről februárban kérdeztük is a vasúttársaságot. A MÁV akkor azt írta, hogy a február 22-től újraindult nagyvasúti forgalommal a projekt nem zárult le, ráadásul még a korábbi menetrend volt érvényben. Ez azt jelentette, hogy a vonatoknak nem volt értelme gyorsabban menniük, mivel az egyvágányú pályán a keresztezés miatt úgyis többet kellett volna várniuk.
Azóta azonban a nagyvasúti szerelvények már 100-zal hasítottak, míg a tram-train esetén a sebességnövelés nem történt meg, az úgynevezett kígyózó mozgás miatt. Ezt az érintettek csupán utaskomfortot érintő hibának hívták, egy extra dolognak, holott a 100 km/órás sebesség volt tervezve eredetileg. Kisebb botrányok törtek ki emiatt: mint írtuk, a MÁV-Start és a gyártó (aki a járműtulajdonos a próbaidő alatt) Stadler között igen komoly feszültség volt/van. A vasúttársaság például addig nem akart fizetni, amíg nem működnek rendesen a Stadler Citylinkjei.
A kígyózó mozgás problémájának megoldása végül elindult azzal, hogy egyszer csak Kőbányán bukkant fel a tram-train, ennek oka az volt, hogy a problémát a BKV-nál kapott új kerékprofillal próbálták orvosolni. Aztán mint kiderült, nem itt volt a hiba, ugyanis a Baross kocsiszínben kapott, Angliában használatos másik profil a 001-es számú járműn nem segített, sőt, úgy tudjuk, hogy
ez a jármű még mindig nincs engedélyeztetve 100 km/órás közlekedésre a kerékprofil miatt, ezt később ismét esztergálhatják.
A többi viszont megkapta a típusengedélyt, amelyek az új, keményebb lengéscsillapítóval lettek felszerelve a régi kerékprofillal. Ezzel megoldódni látszott az ügy. A Promenad24 szemlézte azt a hétfő reggeli adást a vásárhelyi Rádió 7 csatornáján, melyben Mucsi László projekttanácsadó beszélt szokásos módon a projektről. A szakember szintén megemlítette, hogy a kígyózó mozgás korábban is csak nagyobb sebességnél jött elő, és nem is mindegyik szerelvénynél (ez utóbbiról úgy tudjuk, hogy márpedig mindegyiknél fennállt), de a kivitelező feltárta a problémát, és javította azt: keményebb lengéscsillapítót szereltek és szerelnek be a teljes flottán. Szerinte eddig is teljesen biztonságos volt minden járat, a hiba az utas komfortérzetét csökkentette csupán.
A Vasúthatóság már ki is adta a típusengedélyt, így a tram-train 100 km/h-val mehet hamarosan Hódmezővásárhely és Szeged között,
s a végleges, sűrített menetrend is rövidesen kialakul és elindul. Csakhogy úgy értesültünk: hiába mondta azt Lázár János, hogy legalább május végéig ingyenes marad a tram-train, a MÁV azt tervezi, hogy amint be tudják vezetni az új, sűrített menetrendet az emelt sebességgel, abban a pillanatban meg is szűnik az ingyenesség, mivel ezzel véget is ér a próbaidőszak. Persze az is előfordulhat, hogy ezt összehangolják, és csak május végétől lesz új menetrend és emelt sebesség.
Ezen felül a projekt kormánybiztosa, Lázár János néhány napja tette közzé közösségi oldalán, hogy befejeződött a szegedi tram-train járműtelep építése, erről itt írtunk bővebben:
A remízben a 12 jármű ciklusrendszerű karbantartásait lehet majd elvégezni. Kerékeszterga biztosítja például a járművek optimális futását, de vannak tetőszerelő pódiumok is, amelyek szintén a napi karbantartást szolgálják.