Nagy Sándor: A cél, hogy a tizenévesek rászokjanak a közösségi közlekedés használatára

Nem alapértelmezett már, hogy a fiatalabb generációk számára a közösségi közlekedés az elsődleges, erre utal Nagy Sándor városfejlesztési alpolgármester szombati posztja, amiben arról ír, hogy áprilistól ingyenes lesz Szegeden a 14 év alattiak közösségi közlekedése.

„Az elmúlt két évtizedben a kormányzati elvonások ellenére folyamatosan fejlesztettünk, és az országban elsőként bevezettünk olyan, a fiatalok által kedvelt szolgáltatásokat, mint az ingyenes fedélzeti wifi és a fedélzeti bankkártyás jegyvásárlás” – fogalmaz az alpolgármester. Mint írja, a cél az, „hogy a tizenéves korosztály rászokjon a busz, a villamos, a troli használatára, mert egy Szeged méretű városban ez a helyi közlekedés alapszolgáltatása”.

De hogyan viszonyulnak a fiatalok a közösségi közlekedéshez? Egy 2018-ban publikált tanulmány, a Using the bus: what young people think arról ír, hogy bár a busz (brit tanulmány lévén ez egyenértékű a helyi közösségi közlekedéssel) a legnépszerűbb közlekedési eszköz ebben a korosztályban, mégis a fiatalok érzik magukat a legkevésbé elégedettnek a szolgáltatásokkal.

A tanulmány épp olyan, a fiatalokat célzó lépésekről számol be a közlekedési cégek és fenntartóik részéről, mint amik Szegeden is megfigyelhetők, és amiket Nagy is említ: mint a kedvező árú jegyek bevezetése fiatalok számára (esetünkben ugye 14 év alatti ingyenesség), vagy az ingyenes Wi-Fi és a töltési lehetőségek biztosítása (ez leginkább a tram-trainen érhető csak el), valamint okostelefonos technológia alkalmazása az utazástervezéshez és jegyvásárláshoz.

A jegyvásárlással talán nincsenek bajok Szegeden, a városban az elsők között vezették be a bankkártyás fizetési lehetőséget. Az utazástervezés már más tészta, Szegeden 2024-ben még mindig nem lehet nyomon követni a járműveket és ezen információkat felhasználva dinamikusan tervezni az utazást, már annak megkezdését követően.

Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder

A tanulmány megállapítja, hogy a fiatalok számára kulcsfontosságú a költségek, a pontosság és a megbízhatóság javítása. A brit fiatalok úgy érzik, hogy a szolgáltatások nem igazán őrájuk szabottak, és többet kellene tenni annak érdekében, hogy őket mint utasokat értékeljék és bevonzzák.

Érdekes, hogy a tanulmányban megszólaló fiataloknak az információszerzéssel is meggyűlik a bajuk; gyakran nem tudják, hol találják a szükséges utazási információkat, és aggodalommal tölti el őket, ha nem tudják, mit kell tenniük, ha a busz késik, vagy nem érkezik meg.

A tanulmány leírja, hogy a valós idejű információkhoz való hozzáférés növelhetné az utazásokkal kapcsolatos bizalmat.

A tanulmány rámutat arra, hogy bár a fiatalok hasonló elvárásokkal rendelkeznek az utazással kapcsolatban, mint más korcsoportok, vannak specifikus igényeik és aggodalmaik, amelyeket a szolgáltatóknak figyelembe kell venniük. A buszokkal kapcsolatos pozitív élmények növelése és az utazási folyamat megkönnyítése hozzájárulhat ahhoz, hogy a fiatalok hosszú távon is a buszokat válasszák.