Ma ünnepli a szegedi trolibusz közlekedése a 43. születésnapját – közölte Facebook-posztban az SZKT. Ennek apropóján, mint írják két „születésnapi” ajándékkal készülnek: két újabb jó állapotú, használt, alacsonypadlós Solaris trolibusszal a lengyelországi Tychy városából.
Mint írják, a társaság kollégái elkezdik a megérkezésüket követően szétszedni, felújítani, klímásítani, hogy aztán csatlakozzanak a piros troliflottához és kiszolgálják a szegedi utazóközönséget. Ez utóbbi az a bizonyos öt tagú, jó állapotú Solaris Trollino 12AC típusú alacsonypadlós trolibuszflotta, amelyet a cég a városi közgyűlés 2018 szeptemberi jóváhagyásával, 2019–20 során szerzett be a csehországi Chomutovból.
Ezzel együtt tehát már hét Solaris-troli lesz Szegeden.
Az új beszerzésről egyébként kaptunk fülest (sőt, a Solarisokon felül állítólag több használt, de jó állapotú csuklós pótlóbusz is beszerzésre került), bár sok időnk nem volt utánajárni, mivel másnap, azaz ma már be is lett jelentve.
Fotó: SZKT
Utoljára 2017-ben került megújításra a Szegedi Közlekedési Kft. közszolgáltatási szerződése, nyolc évre. A közszolgáltatási szerződés keretében Szeged Megyei Jogú Város Önkormányzata az éves beruházási tervének jóváhagyásával teszi lehetővé a társaság járműparkjának megújítását. Az SZKT-nál új jármű beszerzésére 2014 óta nem kerülhetett sor (elsősorban forráshiány miatt), így meglévő járművek sajáterős felújítására van folyamatos szükség az állomány fenntartása érdekében.
A T-815-ös pályaszámú trolibusz forgalomba állításával 2017 óta összesen 10 darab klímás, alacsonypadlós szóló trolibuszt tudtak már a város szolgálatába állítani. Egyrészt a még befejezetlen Škoda 21AB járműtestek felújításával (ezek azok a használt buszok, amik egy időben pótlóbuszként járták a várost), illetve trolibusszá történő átépítésével:
Fotó: Bálint András / Szegeder
Mostanában egyébként az SZKT próbálkozott villamosbeszerzéssel a Modern Városok Programban, de a kis darabszám, valamint a forráshiány miatt nem volt túl sikeres. Ezen kívül az elektromos buszokkal kapcsolatos Zöld Busz Program keretein belül is jönne 4+2 önjáró midi-troli. 2021 októberében meg is jelent a kiírás, amely szerint 4 darab, 100 százalékban alacsonypadlós, egységes kialakítású, új személyszállító, akkumulátoros, önjáró, szóló trolibusz gyártása, szállítására és kapcsolódó szolgáltatások teljesítésére keresnek jelentkezőket. Ami újdonság, hogy az SZKT, bízva a későbbi pályázati vagy saját források rendelkezésre állásában,
további 2 db mennyiségre kíván opciós jogot kikötni.
Ezt a plusz két trolit a minél egységesebb járműparkkal magyarázták. Továbbra is benne van a szerződésben, hogy ez egy feltételes közbeszerzés, azaz csak akkor lép érvénybe, ha végül a kormány ténylegesen elutalja rá a beígért pályázati összeget. Viszont kiderült, hogy mindössze egyetlen fehérorosz cég jelentkezett a pályázat első fordulójára, ami így érvénytelen lett, ez is a kis darabszámmal magyarázható. Azóta már másodjára is kiírták a tendert. A végeredményt még nem tudni, de ezekkel még nagyobb mértékben megújulhat az SZKT troliflottája.
Azt tegnap írtuk meg, hogy Majó-Petri Zoltán, az SZKT ügyvezető igazgatója egyetemi, tudományos előmenetelére szeretne koncentrálni, ám ehhez az kell, hogy csak erre fókuszáljon, ezért feláll az SZKT-tól. Döntését egyeztette Botka László polgármesterrel, aki elfogadta azt, a város közgyűlése így pályázatot ír ki a közlekedési társaság vezetésére.