A négy önjáró trolibusz mellé még kettőt venne az SZKT

Az SZKT eredetileg, a volánbusz mellett pályázott saját házon belül négy szóló, önjáró trolibuszra a Zöld Busz Programja keretében. Miután a pályázatuk végül nyert, elkezdték előkészíteni a beszerzést. Mára született meg a közbeszerzési kiírás, amiből egy kis érdekesség is kiderül: plusz két ilyen trolit szeretnének venni opciósan.

A Klíma- és Természetvédelmi Akcióterv részeként, 2020 novemberében elindított pályázati felhívás keretében önkormányzatok és közlekedési közszolgáltatók, illetve ezek konzorciumai nyújthattak be pályázatot önjáró trolibuszok, elektromos autóbuszok beszerzésére, valamint töltőinfrastruktúra kialakításának támogatására az ITM által felügyelt Zöld Busz Projektirodához.

Arról már korábban beszámoltunk, hogy a kormány Zöld Busz Programjának május 31-én zárult első pályázati eljárásában 11 pályázó, köztük Szeged nyújtott be támogatási kérelmet lokálisan zéró emissziós autóbuszok (akkumulátoros villanybuszok vagy önjáró trolibuszok) beszerzéséhez, illetve a hozzájuk kapcsolódó töltőinfrastruktúra kiépítéséhez.

Szeged eredetileg négy szóló, önjáró trolibuszt és további nyolc akkumulátoros villanybuszt is be akart szerezni, utóbbiakról a Volánbusz nyújtott be pályázatot, erről korábban itt írtunk. A járművek megvásárlására vonatkozó közbeszerzési eljárást a többi pályázóval szemben azonban az SZKT akkor még nem indította meg, vélhetően azért, hogy megvárják a támogatási igény kedvező elbírálását, amely július végén megtörtént: a nagy érdeklődésnek köszönhetően a benyújtott pályázatok igénye jelentősen meghaladta az eredetileg tervezett 4,2 milliárd forintos keretösszeget, így

a Zöld Busz Program Projektirányító Bizottság az elérhető támogatás növeléséről döntött és jóváhagyta a beérkezett, összesen 18,37 milliárd forintnyi igényt.

A kedvezményezett városok és közszolgáltatók részére a támogatási szerződések megkötése és a támogatási összegek kifizetése augusztusban megkezdődik, így 123 elektromos autóbusz és 4 önjáró trolibusz beszerzése – ez utóbbi négyet ugye Szeged pályázta meg – történhet meg a közeljövőben. Emellett hamarosan új pályázat nyílik, amely a Zöld Busz Program még több városra való kiterjesztésére biztosít lehetőséget.

Ma végül meg is jelent a kiírás, amely szerint a Zöld busz program keretében 4 darab, 100 százalékban alacsonypadlós, egységes kialakítású, új személyszállító, akkumulátoros, önjáró, szóló trolibusz gyártása, szállítására és kapcsolódó szolgáltatások teljesítésére keresnek jelentkezőket. Ami újdonság, hogy az SZKT, bízva a későbbi pályázati vagy saját források rendelkezésre állásában,

további 2 db mennyiségre kíván opciós jogot kikötni.

Ezt a plusz két trolit – amelyekre ezek szerint szükség lehet majd – a minél egységesebb járműparkkal magyarázták. Továbbra is benne van a szerződésben, hogy ez egy feltételes közbeszerzés, azaz csak akkor lép érvénybe, ha végül a kormány ténylegesen elutalja rá a beígért pályázati összeget.

Fotó: Solaris

A jármű fő jellemzői:

  • szóló trolibusz,
  • 11,9–12,75 méter hosszú,
  • 2550 mm széles,
  • 100 % alacsonypadlós,
  • az ajánlat szerinti járműtípus kocsiszekrénye EU-s vagy EGT-s autóbusz típusbizonyítvánnyal vagy trolibusz típusbizonyítvánnyal rendelkezik.

A nyertesnek feladata lesz:

  • a járművek helyszínre leszállítása,
  • helyszíni próbaüzemük lebonyolítása,
  • engedélyek beszerzése (típusengedélyeztetése, forgalomba helyezési engedélyeztetés),
  • kezelőszemélyzet betanítása,
  • tartalék alkatrészek szállítása,
  • kapcsolódó szolgáltatások.

Mindezekre, illetve a Szegeden történő 1 000 kilométeres próbafutás teljesítésére a szerződés hatályba lépését követő maximum 15 hónapon belül kell sort keríteni, tehát egy év és három hónap a határidő. További érdekességek a kiírásban találhatóak.