Sikertelenül zárult a négy darab szegedi önjáró trolibusz beszerzésére kiírt tender első köre. Azon okból, hogy nem volt érvényes ajánlatot benyújtó, érvénytelen is csak egyetlen darab: egy fehérorosz vállalat, a Belkommunmash. Annyi vigasz talán van, hogy az eljárást újraindítják, így legközelebb már talán lesz több jelentkező is.
Ez azonban korántsem biztos, mert az a helyzet, hogy a 4 darabos rendelés a 2 opciós mennyiséggel olyan kicsi, hogy azzal a nagyobb cégek érdemben nem foglalkoznak. Túl nagy lenne az energiaráfordításuk, nem lenne hatékony és olcsó a gyártás sem, valamint egyszerűen nincs kapacitásuk erre, a nagyobb megrendelők miatt. Megoldás lehetne az, ha az SZKT nagyobb darabszámban más vállalatokkal közösen pályázna, így több induló lenne, ráadásul olcsóbb volna az önjáró troli.
Mint korábban írtuk, a Klíma- és Természetvédelmi Akcióterv részeként, 2020 novemberében elindított pályázati felhívás keretében önkormányzatok és közlekedési közszolgáltatók, illetve ezek konzorciumai nyújthattak be pályázatot önjáró trolibuszok, elektromos autóbuszok beszerzésére, valamint töltőinfrastruktúra kialakításának támogatására az ITM által felügyelt Zöld Busz Projektirodához.
Az SZKT eredetileg, a volánbusz mellett pályázott saját házon belül négy szóló, önjáró trolibuszra a Zöld Busz Programja keretében. Miután a pályázatuk végül nyert, elkezdték előkészíteni a beszerzést. Mára született meg a közbeszerzési kiírás, amiből egy kis érdekesség is kiderül: plusz két ilyen trolit szeretnének venni opciósan.
Arról szintén beszámoltunk, hogy a kormány Zöld Busz Programjának május 31-én zárult első pályázati eljárásában 11 pályázó, köztük Szeged nyújtott be támogatási kérelmet lokálisan zéró emissziós autóbuszok (akkumulátoros villanybuszok vagy önjáró trolibuszok) beszerzéséhez, illetve a hozzájuk kapcsolódó töltőinfrastruktúra kiépítéséhez.
Szeged eredetileg négy szóló, önjáró trolibuszt és további nyolc akkumulátoros villanybuszt is be akart szerezni, utóbbiakról a Volánbusz nyújtott be pályázatot, erről itt írtunk. A járművek megvásárlására vonatkozó közbeszerzési eljárást a többi pályázóval szemben azonban az SZKT akkor még nem indította meg, vélhetően azért, hogy megvárják a támogatási igény kedvező elbírálását, amely július végén megtörtént.
Ma végül meg is jelent a kiírás, amely szerint a Zöld busz program keretében 4 darab, 100 százalékban alacsonypadlós, akkumulátoros, önjáró, szóló trolibusz gyártásához keresnek jelentkezőket. Ami újdonság, hogy az SZKT, bízva a későbbi pályázati vagy saját források rendelkezésre állásában, további 2 db mennyiségre kíván opciós jogot kikötni. Ezek technikai paramétereiről ebben a cikkben írtunk.