Szerdán írtunk arról, hogy megvan a végső engedélyekhez szükséges 50 ezer kilométer, s így a tram-train hibamentesen teljesítette a tartampróbát, készen áll az utasok fogadására. „Minden akadály elhárult ahhoz, hogy 12 nap múlva elrajtoljon Magyarország első vasútvillamosa” – közölte szerdán Lázár János térségi országgyűlési képviselő, a tram-train kvázi gazdája. Annyira elhárult, hogy az üzemeltető MÁV-Start felrakta a hivatalos menetrendet honlapjára egy PDF-be.
Azt tudjuk egy ideje, hogy november 29-től óránként jár majd hajnaltól késő estig a tram-train, konkrétabbat azonban nem olvashattunk sehol – eddig. Ez ugyanis már nem tervezet, hanem információink szerint az Innovációs és Technológiai Minisztérium által jóváhagyott, végleges változat, tehát ezek szerint indul meg a forgalom azon a bizonyos hóvégi hétfőn. Nézzük hát a legfontosabb részleteket!
49 perc alatt teszi majd meg a 32 kilométeres utat irányonként a tram-train Szeged és Hódmezővásárhely között. Nem igazán hasonlítható össze ez a most is közlekedő autóbuszjáratokkal, de cikkünkben erre is kitérünk majd több részlet mellett.
Érdekesség, hogy szerepel egy a szegedi vasútállomástól minden nap 0:38-kor induló járat is, ami azonban csak a szegedi Rókus vasútállomásig közlekedik, oda 0:55-kor ér be. Ezzel mondhatni lesz éjszakai villamosközlekedés Szegeden, habár informátorunk szerint nem kifejezetten éjszakai járat lesz, hiszen bár utasokat szállít, de valójában csak az utolsó, Hódmezővásárhelyről befutott tram-train megy el Rókusig, ahonnan kiáll a nagyvasúton keresztül a Rendező pályaudvaron található remízbe.
Az éjszakai járat értelemszerűen csak keddtől közlekedik, a tram-train azonban már november 29. hétfőtől rója majd a köröket a megye két legnagyobb városa között.
A menetrendben szerepel, hogy valamennyi vonat kalauz nélkül közlekedik, ami tavaszig akár az összeset is jelentheti. Az április 15-ig ingyenes járaton utána azért lesz szükséges a jegyvizsgáló jelenléte, hogy ellenőrizze, például szegedi helyjáratos bérlettel nem utazunk-e Rókus vasútállomáson túl is, mert ahhoz ugye már másfajta jegy/bérlet igényeltetik.
A PDF-ben természetesen szerepel az is, hogy egy-egy megállóba mikor érkeznek majd a tram-trainek. Ezeket alább mutatjuk, előbb Szeged irányából Hódmezővásárhely felé:
Majd Hódmezővásárhelyről Szegedre:
Aki szeretné maga böngészni a menetrendet, ide kattintva teheti meg. A tram-train április 15-ig ingyenes próbaüzemben működik, utasokat azonban már fog szállítani. A végleges, sűrűbb menetrend 2022-ben alakul ki.