Márki-Zay szerint azon kellene behajtani Vásárhely félmilliárdos tartozását, aki kiadta a Volánnak, hogy üresen járassák a buszokat

Lázár János még hétfőn írt arról Facebook-oldalán, hogy csaknem négy és fél milliárd forinttal tartoznak a Volánnak „az ország legnagyobb bliccelői”, például Győr, Nyíregyháza, Salgótarján és Hódmezővásárhely. Az építési és közlekedési miniszter szerint az említett összegből félmilliárd terheli Hódmezővásárhelyt, mivel a többi város mellett ők sem fizetik ki a cégnek a helyi személyszállítás értékét.

Posztjára Márki-Zay Péter polgármester először egy kommenttel, később saját bejegyzéssel reagált. Elsőre azt írta, hogy „minden pert és feljelentést megnyertek ebben a kérdésben” a közlekedési társasággal szemben, a város nem tartozik a Volánnak.

Úgy fogalmazott, hogy a „lázári időkből származó követeléseik miatt” öt éve nem volt hajlandó aláírni a szolgáltatási szerződésüket a Volán, hiába könyörögtek nekik, majd ezután nyílt versenyben új szolgáltatóval szerződött a város – ami ingyenesen biztosítja a személyszállítást a városlakóknak –, a Volán viszont Márki-Zay állítása szerint továbbra is járatta üres buszait, szerződés nélkül. „Immár ennek az árát is rajtunk követeli, pedig azon kellene behajtani, aki ezt a felelőtlen döntést hozta. Miniszter úr, nem ismeri véletlenül az illetőt? Pénze van számolatlanul” – írta a polgármester.

A Szegeder megkeresésére, hogy ezzel pontosan kire utalt, a polgármester azt válaszolta, hogy „azokra a politikai vezetőkre, akik azt az utasítást adták a Volánnak, hogy járassák a buszt annak ellenére, hogy nincsen szerződésük hozzá”.

„Valaki háromszáz millió kárt okozott az adófizetőknek. Ha ez Lázár volt, akkor rá gondoltam”

– válaszolta arra a kérdésünkre, hogy ez az ember szerinte az egykori vásárhelyi polgármester, jelenlegi térségi országgyűlési képviselő és közlekedési miniszter volt-e.

Márki-Zay saját oldalán megosztott egy bejegyzést a témában, ebben azt írta, „Lázár János polgármestersége alatt valóban sok kifizetetlen számlája volt a városnak, és bizony a Volán felé is igaz volt ez”. Sőt, a politikus „polgármesterként az ország legnagyobb egy főre jutó adósságát halmozta fel, ebből 23 milliárdot az állam fizetett ki, a többit mi fizetjük azóta is”.

A Jovány Busz egyik járata Hódmezővásárhelyen.

Fotó: Bálint András / Szegeder

Hódmezővásárhely a napokban nyert meg egy újabb bírósági pert a Volánnal szemben elsőfokon, és szintén a napokban zárták az újabb négyéves szolgáltatási közbeszerzést a helyi buszközlekedésre, amin a Volánbusz állítása szerint el sem indult, így Hódmezővásárhelyen továbbra is ingyenes marad a tömegközlekedés egy helyi vállalkozóval szerződve. A hódmezővásárlhelyi ingyenes buszközlekedésről 2023 februárjában írt cikkünk ide kattintva olvasható.

Márki-Zay szerint az új rendszer a városnak kevesebbe kerül, mintha „a Volán Lázáréktól megörökölt, a lakosok igényeinek nem megfelelő, környezetszennyező, ritkán és üresen közlekedő járatai maradtak volna”.

A Szegedernek küldött válaszában a Volánbusz Zrt. megerősítette a tartozások tényét, az összegek nagyságrendjével együtt. Szerintük a hódmezővásárhelyi önkormányzat annak ellenére kötött közszolgáltatási szerződést az ingyenes szolgáltatást nyújtó „Jovány Busz Kft.-vel, hogy a Volánbusszal fennálló – az Önkormányzatnak felróható okból írásba nem foglalt, de jogi értelemben létrejött – közszolgáltatási szerződését nem mondta fel és egyéb úton sem szüntette meg”.

Szerintük ők a jogszerű felmondásra nem is adtak okot, és a „minden érintett számára megfelelő megoldásra törekedtek”, ezért járatták buszaikat a városban a szerződés lejártáig. A várossal való jogi vitát a folyamatban lévő perre hivatkozva nem kommentálták – hogy nem indultak a mostani közbeszerzésen, azt az előzményekkel, a szerződés teljesítéseinek kockázataival, a szakmai, jogi és gazdasági szempontú aggályaikkal indokolták.

A Szegeder együttműködik a Telexszel, hogy Magyarország minden tájára eljussanak a legfontosabb és legérdekesebb szegedi történések. Ez a cikk ezen együttműködés keretében a Telexen is olvasható.