Fotó: Rostova Anna / Szegeder
Fotó: Rostova Anna / Szegeder
Fotó: Rostova Anna / Szegeder
Azt egyelőre nem tudni, mikor indulhatnak meg ideiglenesen csökkentett sebességgel a dízel motorvonatok a vonalon. Erre akkor kerül sor, ha a kivitelező, a Mészáros Lőrinc-féle V-Híd javítja a hibalistát, amit a MÁV nyújtott be nekik nemrég. Bár a szerbiai oldalon már volt menetrend napi két pár vonatra (a hat helyett), ezeket lefújták a magyarok miatt, és egyesek szerint Szegedtől Szabadkáig közlekedő vonatra idén nem is számíthatunk már.
Fotó: Rostova Anna / Szegeder
Nyáron, amikor levonultak a röszkei vasútvonal építéséről, szinte csak a sínek voltak teljesen készen a vonalon. Azóta nagyot változott a világ, hiszen úgy volt, hogy nemzeti ünnepünkön el fog indulni a személyforgalom is, így sietni kellett, hogy behozzák a lemaradást. Megnéztük, azóta hogyan áll a szabadkai vasút, ahonnan már csak az utasok hiányoznak.
Röszkén már a peronra kerültek esőbeállók, amik ránézésre kétségeket hagynak afelől, mennyire védnek egy kiadósabb esőtől, de legalább vannak. Továbbra is a vágányokon át kell sétálni a főépülethez, nem pedig a mára sztenderd aluljárós megoldás épült ki. A peron viszont közelebb került a faluhoz, és a József Attila utca és a Petőfi Sándor utca felől is könnyebben megközelíthetővé vált.
Fotó: Rostova Anna / Szegeder
Fotó: Rostova Anna / Szegeder
A nyílt vonalon is látszólag minden készen van, itt egyedül a vasúti útátjáróknál van hiányérzete az embernek: a sorompós, vagy anélküli jelzők le vannak takarva, mivel nem működik még megfelelően a biztosítóberendezés. A felsővezeték is láthatóan teljesen ki lett építve, még Röszkénél is, ahol a többvágányos, középperonos állomás miatt igen masszív acél tartóoszlopokat is elhelyeztek.
A MÁV-tól megérdeklődtük, hogy miért akarnak dízelvonatokkal kezdeni, amikor látszólag ennyire jól áll a vezeték. A vasúttársaság elárulta, egyelőre még a szerb oldalon is folyamatban van a felsővezeték-rendszer, illetve az azt tápláló alállomás kiépítése. Az országos nagyfeszültségű hálózaton pedig villamoskapacitás-bővítés zajlik, és csak ennek elkészültével lehet beindítani a villamosvontatást.
Szegednél szeptember végén kezdték a zajvédő falakat felhúzni, melyeket még tavaly nyárra ígértek, amikor beindultak a tehervonatok, ezek mostanra készültek el.
Épült egy új megálló is Szentmihálytelek néven a Gárdonyi Géza utca végében, ami annyira nem is új, mert régen is létezett, csak aztán el lett bontva. Itt is lett két esőbeálló. A peronbútorzat (padok, szemetesek) is elkészült, az egyoldalas peronhoz pedig négyméteres járda csatlakozik, melyhez 10 bringás, fedett B+R (Bike and Ride – Bringázz és tömegközlekedj) parkoló és 4+1 (akadálymentes) autós P+R parkoló is tartozik.
A Magyar Kerékpárosklub szegedi szervezete megdicsérte, hogy fedett, vázat is megtámasztó, „jóféle bringatárolókat” raktak ki mind Röszke állomáson, mind Szentmihályon. Ha a tető tartóvasaihoz is lakatolnak bringát, akkor a tervezett 10-es kapacitás könnyen lehet akár 20 bringa is szerintük. A B+R tárolókkal a röszkeiek és a szentmihályiak is rövidíthetik az utazással töltött időt.