Így fog kinézni, ekkor készül el és ennyi vonat fog járni a felújítás alatt lévő szabadkai vasútvonalon

Megjelent egy bejegyzés Röszke község Facebook-oldalán, amiben eddig nem ismert újdonságok is vannak a jelenleg felújítás alatt lévő, Szegedet Szabadkával összekötő vasútvonallal kapcsolatban. Az előzetes menetrend szerint nemzetközi InterCity és Röszkéig járó belföldi vonat is tervben van. A beruházás nagy minőségi előrelépés lesz a korábbiakhoz képest, de csupán 2023 végére készülhet el.

2020 januárjában a MÁV Zrt. feltételes közbeszerzési eljárást írt ki a vonal felújításának tervezési és kivitelezési munkáira, az év novemberének végén aztán nyertest is hirdettek, a dokumentumok szerint mintegy nettó 45 milliárd forintból lenne átépítve a magyar szakasz. A nyertes kivitelező a budapesti székhelyű V-Híd Építő Zrt., amely Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozik.

A teljes vonal körülbelül kétharmada a határon túli rész, eközben a magyarnak a kétharmadába kerül mindössze; 30 milliárdért (87,6 millió euró) vállalta a munkákat az orosz RZD International.

Mint azt Röszke közösségi oldalán írják, a fejlesztés lehetővé teszi a Budapest–Kelebia vasútvonal teljes kizárással járó fejlesztési munkáinak időszakában a tranzit áruforgalom kerülő útvonalon történő szervezését, elősegíti az interregionális kapcsolatokat Szeged és Szabadka, valamint vonzáskörzetük között. Az átépítés hatására a vasúti pálya átbocsátó képessége, terhelhetősége mind a személyszállítás, mind az árufuvarozás tekintetében jelentősen megnő.

Látványterveken a megállók

A bejegyzés alapvetően a kivitelezési tender kiírása alapján felsorolta, hogy miket tartalmaz a beruházás:

  • Az egyvágányú, 13,075 kilométeren átépített (hazai rész) vasúti vonalszakasz kiépítési és az engedélyezési sebessége 120 km/h, Szeged-Rendező pályaudvarnál az ív 80 km/h lesz, de a tervezési sebesség 160 km/h.
  • A MÁV korszerűsíti a teljes biztosítóberendezést, távközlést, átépülnek a keresztező és párhuzamos utak.
  • Az összes megépülő váltó fűtéssel lesz ellátva, így biztosítva télen is az akadálymentes közlekedést. A vasúti üzem a szegedi forgalomirányítási központból lesz távvezérelhető. 
  • Zajvédelmi falakkal és egyéb módon biztosítják a beépített környezetre vonatkozó zajterhelési határértékeket.
  • A vasútvonal villamosításához új villamos alállomás telepítése szükséges Szegeden, mely később bővíthető a Szeged–Makó vonal, illetve a békéscsabai irány villamosítása esetén.
  • Szeged-Szentmihály településrészen új, akadálymentes megálló létesül Szentmihály néven. Szentmihály megállóhelyen 2 esőbeálló, valamint peronbútorzat (padok, szemetesek) is lesz. A peronhoz teljes szélességű (4 méteres) járdával csatlakozik az útépítési terv. A járda 10 kerékpár tárolására alkalmas, fedett B+R parkolóhoz és 4+1 (akadálymentes) gépjármű számára kialakítandó P+R parkolóhoz vezet.
  • Röszke állomás teljesen átépül, a tervezett magasperon kedvezőbb gyalogos megközelítést tesz lehetővé. Az állomáson és a megállóhelyen P+R és B+R parkolók, esőbeállók, korszerű utastájékoztatás és térvilágítás is lesz. Két esőbeállót építtet a vasúttársaság. A meglévő felvételi épület funkciója átalakítást követően üzemi épület lesz, az utasok számára új épületet húznak fel, a meglévő épülettel átellenes oldalon, ehhez kapcsolódik az új közterületi kapcsolat, úttal parkolóval. A pénztárcsarnokokban összevont indulási, érkezési monitort helyeznek el.

A megállókról némi látványtervet is posztoltak a Facebook-bejegyzésben, ezek alapján el lehet képzelni a fent leírtakat:

Napi hat pár InterCity Szabadkára

Mint a posztban írják, a menetrendi lehetőségeket jelentősen befolyásolja az alkalmazandó vám- és határrendészeti technológia és azok normaidői. A személyszállító vonatok előzetesen tervezett napi száma:

  • 6 pár nemzetközi InterCity vonat.
  • 9 pár belföldi személyvonat Röszke és Szeged között.

A Budapest-Kelebia vonal építése miatt a pálya elkészülte után a Szeged-Röszke vonalra terelik a 150-es vonali tehervonatokat. A terelés megszüntetése után válhat lehetővé a személyszállítás tervek szerinti teljes kapacitásának bevezetése. Az, hogy a belföldi vonatok milyen típussal lesznek iadva, egyelőre rejtély. Azt is el tudjuk képzelni, hogy a pluszban megrendelt 4 tram-train közül fognak beállítani párat, ez viszont a dízelmotor miatt erős overkill lenne egy sok pénzért villamosított vasútvonalon.

Csak 2023 végére lehet kész az idei év helyett

Mint ahogy arról korábban mi is beszámoltunk, tavaly december elején megkezdte a pályabontási munkákat, az útátjárók és Röszke állomási vágányokon kívül az összes sínt és betonaljat felszedték és elszállították, az új hosszú sínszálakat deponálták a munkaterületen. A tavasszal induló nagygépes pályaépítési munkákon kívül biztosítóberendezési, távközlési, erősáramú fejlesztések, valamint a keresztező utak, műtárgyak felújítása szerepel a tervek között.

Szijjártó Péter még tavaly novemberben nyilatkozta, hogy 2022 végére befejezik a Szegedet Szabadkával összekötő vasútvonal munkálatait is, míg nem sokkal korábban, 2021. szeptember 8-án részt vett, aláírt, meg kijelentgetett a Budapesten rendezett magyar-szerb kormányzati csúcstalálkozón, ahol azt mondta a miniszter, hogy jövő év nyarától a vonalon „kényelmesen és gyorsan” lehet majd vonattal utazni.

Ehhez képest a beruházást csak nemrég kezdték el, amire 24 hónapja van a kivitelezőnek. Mivel a szerződés a pénzügyi forrás biztosítását követően, tavaly november 23-án lépett hatályba, a kivitelezőnek 2023 őszéig kell készen lennie. Ez már egy egészen más dátum, mint a Szijjártó által korábban emlegetett.