Szijjártó Péter szerint a szabadkai vasútvonal csak 2022 végére lesz kész

Miközben Magyarország és Szerbia fellép a határaikat illegálisan átlépni szándékozókkal szemben, addig a két ország újabb könnyítést léptet életbe azok számára, akik a szabályokat betartva, jószándékkal akarnak közlekedni a határon – mondta csütörtökön Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter, miután szerb kollégáját, Nikola Selakovicot fogadta Budapesten.

A tárcavezető a közös sajtótájékoztatón arról számolt be, hogy a két ország együttműködik a migráció elleni küzdelemben, ami különösen fontos most, hogy a Nyugat-Balkán újra telítődni kezdett. Kiemelte, hogy napi 30-35 ezer ember hagyja el Afganisztánt, Magyarországon idén már 100 ezer illegális határátlépési kísérletet észleltek, az Európai Unió pedig három irányból is nyomás alatt áll.

Idén tíz váltásban kétszáz magyar rendőr vett és vesz részt Szerbia déli határainak védelmében azért, hogy a migrációs hullámot minél távolabb, már ott meg lehessen állítani – szögezte le. Ugyanakkor bejelentette, hogy jövőre véglegesen megnyitják az új határátkelőt Kübekházánál, így egyszerűsítve a közlekedést Magyarország és Szerbia között.

Szijjártó Péter jó hírnek nevezte, hogy már jogerős a Budapest–Belgrád vasútvonal felújításának építési engedélye a magyarországi szakaszon, és a fővárosi szakaszra vonatkozó közbeszerzést illetően is csak az eredményhirdetés van már hátra. Aláhúzta: 2025-re megépül a magyarországi szakasz,

míg 2022 végére befejezik a Szegedet Szabadkával összekötő vasútvonal munkálatait is.

Emellett közölte, hogy a két ország beengedi egymás nagykövetségeire a másik fél diplomatáit azokon a helyeken, ahol annak nincs képviselete. Így magyar diplomaták fognak dolgozni Szerbia zambiai és kongói nagykövetségén, a szerbek pedig Magyarország máltai és chilei képviseletére delegálják a diplomatáikat.

A szabadkai vonal munkálatai a magyar szakaszon még mindig nem kezdődtek el érdemben, azonban már vannak bíztató jelek: a határnál elbontották a síneket. Azonban még az erről szóló cikkünkben is azt írtuk, hogy Szijjártó Péter idén szeptember 8-án részt vett, aláírt, meg kijelentgetett a Budapesten rendezett magyar-szerb kormányzati csúcstalálkozón. Itt mondta azt is a miniszter, hogy már minden előkészítő munkát elvégeztek a Szeged és Szabadka közötti vasútvonal építésével összefüggésben,

jövő év nyarától a vonalon „kényelmesen és gyorsan” lehet majd vonattal utazni.

KAPCSOLÓDÓ CIKK:

Történelmi pillanatok: elindult a Szeged–Szabadka vasút felújítása a magyar oldalon is

2021 novembere nem csak azért különleges a szegedi közlekedés szempontjából, mert ebben a hónapban indul el a tram-train, hanem mert néhány nappal ezelőtt megjelentek a szakemberek a régen elhagyatott röszkei vasútvonal mentén is – indul a felújítás, amivel a tervek szerint 2022 nyarára végeznek.

Ehhez képest tartunk most 2022 végénél. A vonal sürgetett felújítása egyébként egyértelmű: ezzel párhuzamosan fejlesztik a Budapest–Belgrád vasutat is, csakhogy mivel azon vágányzár lesz a gyorsabb felújítás végett, ideiglenesen Szegeden keresztül zörögnek majd át a balkáni tehervonatok. Ehhez várhatóan épülni is fog majd egy új ív, amely összeköti a főváros felé vezető 140-es és a szabadkai, most felújítandó 130-as vasútvonalakat.

Nemrég a forrás is megjött a Szeged–Szabadka vonal hazai szakaszának felújításához. a „Kormány 1510/2021. (VII. 29.) Kormányhatározata a Szeged-Rendező–Röszke-országhatár vasútvonal rekonstrukciójának megvalósításáról” néven. A szerbek egyébként gyorsabbak voltak, ott már javában zajlanak a bontási munkálatok.