Elkezdték bontani a vasutat Szeged és a határ között

A Szegedet Szabadkával összekötő vasútvonal átépítése a magyar szakaszon még mindig nem kezdődött el érdemben, de már voltak biztató jelek: elbontották a síneket először a határkapunál novemberben, majd decemberben már több helyen is. A MÁV-nál érdeklődtünk afelől, hogy milyen ütemezéssel zajlanak majd a munkálatok, illetve miket terveznek megvalósítani.

Már a forrás is megjött július végén a Szeged–Szabadka vonal hazai szakaszának felújításához a „Kormány 1510/2021. (VII. 29.) Kormányhatározata a Szeged-Rendező–Röszke-országhatár vasútvonal rekonstrukciójának megvalósításáról” címen, így akadálya elvileg nem volt a beruházásnak, mégsem akarták elkezdeni a bontási munkálatokat. Végül októberben megtörtént az alapkőletétele, aztán novemberben megjelentek a szakemberek is a régen elhagyatott röszkei vasútvonal mentén, felszedték a síneket. Akkor még csak a határnál, de végre elkezdődött valami.

Ennek apropóján rákérdeztünk a MÁV-nál, hogy milyen ütemezéssel zajlanak majd a munkálatok, illetve miket terveznek megvalósítani. Mint válaszukban – kicsit általánosan fogalmazva – írták, „a vállalkozó feladata az engedélyek megszerzése, gondozása, az ezekhez szükséges engedélyezési tervek, tervdokumentációk elkészítése. A vasúti pálya

hatósági építési engedélye érvényes 2022 nyaráig, hatálya alatt kell bejelenteni és megkezdeni a munkákat,

amelyek november 15-én részlegesen megkezdődtek a munkaterület átadását követően.” Ez utóbbi azért is fontos, mivel többfelé terjedt az a tévhit, hogy az építési és egyéb engedélyek csak jövő nyárig érvényesek, így minél előbb el kell kezdeni, hogy be tudják eddig fejezni, azonban a fentiek szerint csupán a kezdésre vonatkozik ez a dátum. Azóta egyre intenzívebb a munka: decemberben elkezdődtek a pályabontási munkák, amit a MÁV is megerősített, de jól látható az Index fórum d.p nevű felhasználójának képein is:

Ezután a tavasszal induló nagygépes pályaépítési munkákon kívül biztosítóberendezési, távközlési, erősáramú fejlesztések, valamint a keresztező utak, műtárgyak felújítása szerepel a tervek között. A várható befejezésről nincs különösebb információ, de Szijjártó Péter külügyminiszter idén szeptember 8-án részt vett, aláírt meg kijelentgetett a Budapesten rendezett magyar–szerb kormányzati csúcstalálkozón, itt mondta azt is, hogy jövő év nyarától a vonalon „kényelmesen és gyorsan” lehet majd vonattal utazni. Ehhez képest egy későbbi eseményen a miniszter már 2022 végére ígérte, hogy befejezik a Szegedet Szabadkával összekötő vasútvonal munkálatait.

A vonal sürgetett felújítása egyébként egyértelmű: ezzel párhuzamosan fejlesztik a Budapest–Belgrád vasutat is, csakhogy mivel azon vágányzár lesz a gyorsabb felújítás végett, ideiglenesen Szegeden keresztül zörögnek majd át a balkáni tehervonatok. Emiatt várhatóan épülni is fog majd egy új ív, amely összeköti a főváros felé vezető 140-es és a szabadkai, most felújítandó 130-as vasútvonalakat, de a biztonság kedvéért erre is inkább rákérdeztünk a vasúttársaságnál, akik elmondták, a szegedi deltavágány opciós tétel volt, amelynek építése jelenleg mégnincs tervben.