Egy MÁV-jelentés szerint a Mészáros Lőrinc tulajdonában álló V-Híd Zrt. – amely a Szeged–Röszke vasútvonalat átépítő kivitelező – azt jelentette, hogy a a biztosítóberendezés készen van, de a MÁV szakemberei a vasútépítő miatt nem tudták megfelelően ellenőrizni a berendezést, mert nem kaptak megfelelő hozzáférést hozzá, írja a Szabad Európa.
Ennek eredményeként október 23-án nem lehetett átadni a vonalat, noha korábban Szijjártó Péter külügyminiszter ezt a dátumot emlegette. Arról is szó volt, hogy az új dátum november közepe lehet, a MÁV utóbb már nem mondott konkrét időpontot. A Szabad Európa által megszerzett jelentés alapján az egyik szakmai forrásuk állítja, a sok hiányosság azt jelenti, hogy a vonal átadása még tovább késik,
reálisan csak 2024 első negyedévében lehetne kész,
miután kijavították a hibákat. Ezen túlmenően információik vannak arról, hogy „a V-Híd nyomást gyakorolhat a MÁV-ra és az Építési és Közlekedési Minisztériumra, hogy még novemberben fogadják el a szakasz készre jelentését, és megindulhasson a forgalom”.
A már említett MÁV-jelentés konkrétan tíz hiányosságot emel ki, ami miatt úgy döntöttek, ezúttal ők vonulnak le az építkezésről, amíg ki nem küszöböli a Mészáros Lőrinc-féle V-Híd a hibákat. Ide tartozik az is, hogy a biztosítóberendezések műszaki készültségi szintje nem volt elégséges a próbaüzemhez, hiába cáfolta ezt a vasúttársaság korábban lapunknak.
Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder
Ezen felül az üzemeltetési vizsgálatok sem fejeződtek be, mivel a MÁV szakemberei korlátozott hozzáférést kaptak a berendezéshez. Emellett a tervezett átadás előtt egy héttel még számos fontos rendszer nem működött a röszkei állomáson, beleértve a vizuális utastájékoztató rendszert, a hangosbemondót és az állomás diszpécserrendszerét, de a sorompóberendezés is még csak az alaphelyzeteket tudta kezelni.
A berendezést működtető szoftver is eltért a MÁV szakembereknek korábban bemutatott verziótól, és a változások okairól nem történt megfelelő tájékoztatás, állítják. A V-Híd Zrt. telepíteni kívánt cseh biztosítóberendezése idő hiányában nem lett levizsgálva, és a dokumentáció és műszaki információk is hiányoztak. A vasutasok és rendszergazdák képzése sem történt meg.