Félórás követéssel, fizetősként folytatja a tram-train

A jelenlegi, órás ütem helyett 30 percenként közlekedik a tram-train június 18-ától, e naptól kezdődően azonban várhatóan már fizetni is kell a szolgáltatásért – értesült a Szegeder. Az ultimate térségi bérletért, ami érvényes lesz a szegedi villamosokra, troli- és autóbuszokra is a vasútvillamos mellett, 21.200 forintot kell adni nyártól.

Fél évvel ezelőtt, november 29-én indult el a tram-train, és bár már az idei év elejére ígérték, hogy csúcsidőben húsz-, azon kívül harmincperces követési idővel közlekedhet a Szeged és Hódmezővásárhely belvárosait összekötő vasútvillamos, végül csak egy meglehetősen nyeglére sikeredett sűrítést kaptak az utasok. Cserébe azonban jócskán kitolták az ingyenesség időtartamát is, bőven a választások utánig.

A kevés megérkezett jármű és a velük kapcsolatos folyamatos technikai nehézségek miatt november végétől csak óránként közlekedett a vasútvillamos, ami annyiban módosult januárral, hogy valamivel több járat indul már napközben, illetve hétvégente éjszaka is közlekednek a tram-trainek. Valódi, érdemleges sűrítés akkor és azóta sem történt sajnos.

Ez azért is meglepő, mert még a tram-train átadásakor is arról írt honlapján közleményben a MÁV, hogy „a tervek szerint január közepétől csúcsidőben 20 percenként, azon kívül pedig félóránként követik majd egymást a szerelvények”, ez azonban a fentebb is említett, részben szoftveres járműhibák miatt elmaradt.

Ez fog most megváltozni, ugyanis információink szerint június 18-ától, néhány nappal a tanév utolsó napja utántól kezdődően már 30 percenként közlekednek a tram-trainek a két város között. A pontos menetrend egyelőre ismeretlen, de a változásra utal az is, hogy a jegy.mav.hu oldalon is csak június 17-ig vannak feltöltve a tram-trainek indulási idejei.

A fizetőssé válással bevezetik a szegediek és környékbeliek számára eddig ismeretlen, úgynevezett zónás rendszert is. Ilyen van Londonban és sok más világvárosban is, működése egyszerű: a járat által érintett terület zónákra van osztva (esetünkben minden település egy zóna), és minél kevesebb zónát érint utazásunk, az annál olcsóbb lesz. Erről a rendszerről, és a várható árakról még novemberben írtunk egy MÁV-os javaslat alapján készült füzetből, amit Lázár János osztott meg. Zónának számít Szeged (A), Algyő (B) és Hódmezővásárhely (C) is.

Kikerültek már tájékoztatók, amelyek írják, hogy pontosan milyen árakkal kell számolnunk. Például ha Algyőről megyünk át Hódmezővásárhelyre, az teljes áron 310 forintba fog kerülni, de bérletet is válthatunk 11.900 forintért. A teljes vonalon mindez 465 és 17.800 forintba kerül majd, illetve lesz kombinált bérlet is, amivel Szeged helyi közösségi közlekedését is igénybe vehetjük: ennek ára 21.200 forint lesz. (Hódmezővásárhely helyi járatai azért nincsenek belekalkulálva, mert ott ingyenes a buszozás.)

Forrás: Civil kontroll csoport / Facebook

A tanulók számára meglepően olcsók lesznek a bérletek, azokat a dolgozói ár 10%-áért szerezhetik majd be. Így a minden zónára érvényes, nem kombinált dogolzói bérlet 17.800 forintos ára mellett a tanulóknak csak 1.780 forintot kell kipengetniük. Ez az arányosítás egyedül a Szegedi Közlekedési Társaság és a Volánbusz Szeged helyi járatait is tartalmazó kombinált bérletre nem érvényes, ott az 5.420 forintos ár a dolgozói ár 25%-a.