Január második felétől félóránként jár majd a tram-train, az éjszakai járatok később jönnek

November 29-én, hajnali 3 óra 31-kor startolt el az első, utasokat szállító tram-train járat. Ideiglenes menetrenddel indult el, jelenleg óránként szállhatunk fel a villamosvasútra. Január második felétől már félóránként, majd március közepétől a végleges menetrend szerint utazhatunk, azaz körülbelül 20 percenként jön majd a tram-train – közölte Kanda Imre főmérnök a Rádió7 keddi Közös nevező című műsorában, amit a Promenad24 szemlézett.

Kanda Imre megemlítette, hogy az első nap rengetegen voltak a szerelvényeken, de nem volt a legsikeresebb: Rögtön az első nap elütött egy őzikét a jármű, ezt a szerelvényt azonnal ki is kellett vonni a forgalomból. Egy másik szerelvényen pedig meghibásodás lépett fel az egyik dízelmotor szivattyúnál” – mondta. A szivattyúkból ugyan kettő van egy járművön, ezért szerinte nem kellett volna a forgalomból azonnal kivonni, hiszen működőképes egy alkatrésszel is, de az üzemeltető a jobb az óvatosság” elvét követte, így ezeknek köszönhetően csúsztak az indulások, érkezések.

A főmérnök azt is elmondta, hogy egy ilyen típusú hibát fél évvel később már másnapra kiküszöbölnek, de most még túl óvatosak voltak.

Emlékeztetett, hogy az utasforgalmi próbaüzem a hibák feltárása miatt van, ezért is ingyenes még ebben az időszakban. Nem tudnak még teljes körű szolgáltatást nyújtani, emellett finomhangolásokra is szükség van, amelyeket csak igazi utasokkal, élesben lehet elvégezni. Páldául a homokzsákok egyenletes terhelés biztosítanak, míg az emberek nem. Ezen kívül a homokzsákok súlypontja alacsony, mivel a padlón voltak, az utasok esetén állva feljebb kerül, így nem lehet teljesen hűen leszimulálni utasok nélkül.

Kanda Imre az ajtónyitásról is beszélt, ugyanis egyes megállóhelyeken nem nyílnak ki bizonyos ajtók. Ez azért van, mert más az utasperonok magassága a városi megállóhelyeken, és más a nagyvasúti megállóhelyeken, esetünkben Algyőn. A belső utastájékoztatón látszik, melyek nyílnak az adott megállóban, bár általánosságban városon belül mindegyik, míg nagyvasúton csak a középsők. A kétéltű tulajdonságok miatt csak így lehetett megoldani.

Felmerült kérdésként az is, miért nem mennek 100-nál többel a szerelvények a vasúti szakaszon.

Kanda Imre hangsúlyozta, az Európai Unióban sehol sem mehetnek 100 km/óránál többel nagyvasúton a vasútvillamosok, ennek ütközésbiztonsági okai vannak. A próbaüzem ideje alatt pedig 80 km/órát engedélyezett a vasúthatóság. Erről mi is írtunk egy nagyobb volumenű cikket, az itt felmerült problémákra továbbra sem reflektáltak az előbbi válaszok:

KAPCSOLÓDÓ CIKK:

Erőteljesen kígyózik a tram-train nagy sebességnél, ezért kellett korlátozni

Nemrég írtunk a tram-train egy másik oldaláról is, mégpedig nem a fényesebbikről. A cikkben összeszedtük a kisebb és nagyobb hibákat, kezdve a porral oltótól a fékeken át egészen az egyik alkatrész okozta túlzott áraméhségig. Ezek legfőképpen a járművekre koncentrálódtak, most azonban egy olyan – egyelőre ismeretlen eredetű –, nem feltétlen járműhiba jelentkezett, ami sokkal nagyobb gond az eddigieknél, de leginkább drágább lehet a javítása, valamint növelheti a menetidőt is.

A műsorban Mucsi László projektigazgató azt is elmondta, hogy a tram-train egy városfejlesztési projekt is egyben: a nyomvonalon végig megtörtént a közművek cseréje és felújítása, beleértve a gázt, villanyt, szennyvizet, teljes elektromos hálózatot. Az utak új aszfaltburkolatot kaptak és nagy fényerejű lámpatestek is elhelyezésre kerültek. Sok bokrot, fát és cserjét is ültettek – emlékeztetett.

Debrecenben már tesztelnek egy olyan berendezést, amely a peronon lévő utasokat és a zebrán mozgókat is figyeli, és ha veszélyes helyzetet érzékel, akkor ezt egy hanggal jelzi a vezetőnek – ismertette Kanda Imre. A szakember hozzátette, a tram-train is alkalmas lesz fejlesztésekre, ha szükséges. A műsorban szó esett még a jegyvásárlásról is; bár 2022. április 15-ig ingyenesen közlekedhetünk, azután az utastérben csak bankkártyával vásárolhatunk jegyet, de mindegyik megállóhelyen elhelyeztek jegyautomatákat is.

Három lépcsőfok vezet a végleges menetrendig, a legutolsónál pedig bevezetik az éjszakai járatokat is, amelyek csütörtökön, pénteken és szombaton közlekednek majd – mondta Kanda.