Lázár János kormánybiztos online tartott értekezletet a járványhelyzet miatt a tram-trainről szerdán este, de a vasútvillamoson túl elhangzott oltásra vonatkozó komment is, vicces beszólogatásokkal és személyét negatívan megszólító kommentek felolvasásával, majd azokra való reagálással is fűszerezve.
Lázár először olyan dolgokról beszélt, amelyekről már mi is és ő is számtalanszor beszámolt, így erre nem térnénk ki. Említette a konzultációt is. Első körben a hétfő óta érkezett kommenteket szemlézte. A legfontosabb kérdésre is válaszolt, amit egyébként mi is napok óta próbálunk kideríteni:
nem lesz ünnepélyes átadás,
egyelőre használni fogjuk a beüzemelés során, majd később lehet ilyenről szó. Szeged–Szabadka tram-train lesz, az országhatárnál már szedik a síneket, erről mi is beszámoltunk korábban. A Békéscsaba és Szeged közötti vasútvonal villamosításáról volt szó korábban, de egyelőre le van véve a napirendről.
Kovács Tamás szegedi gazdasági alpolgármester a megtérülésről kérdezte Lázárt, aki erre azt reagálta, hogy amint a szegedi alpolgármester pártja, a Párbeszéd hoz ilyen projektet, akkor majd kifogásolhatja ezt. Elmondta, a megtérülése nem feltétlen pénzügyi lesz a villamosvasútnak, hanem például társadalmi és környezetvédelmi, hiszen tisztább lesz a levegő. Lázár megemlítette azt is, hogy Szegeden még csak köszönetet se mondtak a fejlesztésért, pedig szerinte egy fillérjükbe nem került.
Lázár szerint nem túlárazott a projekt, nem is tudjuk mihez viszonyítani, hiszen máshol még nem épült ilyen. Szerinte a 16 milliárdos eredeti ár még 15 éve merült fel, azóta növekedtek az építőipari árak és minden más is.
Az éjszakai járatokról annyit mondott, hogy januártól indulnának – de elképzelhető, hogy decemberi időpontot is ki tud lobbizni –, óránként mennének csütörtöktől szombatig, a szerdai induláson még gondolkodnak. Éjjel kettőkor indulna el az első szerelvény, így ott lenne egy kétórás kihagyás az utolsó járat után. Karácsonykor és szilveszterkor előfordulhat, hogy sűrítik az óránkénti járatokat, de ez még nem biztos.
A miniszter megemlítette, hogy a projekttel a Szegedre járás komfortosabb lesz, mert amint mondta, a megyeszékhelyen „nem megoldott a tömegközlekedés és a parkolás”, így akár 50 perccel előbb el kell indulnia a vásárhelyieknek a munkába, a tram-train ezen fog könnyíteni. Lázár reméli, hogy Szeged „nem vacakol” az összvonalas bérlettel, minél hamarabb meg tudnak állapodni a 20 ezer alatti árról. Erről korábban azt írtuk, hogy a szegedi önkormányzat szerint náluk nincs semmi javaslat, nem az ő térfelükön pattog a labda.
Néhány beszólást és érdekes momentumot még a végére hagynánk: