Lázár János élőben jelentkezett Hódmezővásárhelyről, ahol elmondta, hogy az utasoknak november 29-én lesz a nagy nap; reggel 3 óra 31 perckorindul el a próbaüzem. Az első szerelvény természetesen Hódmezővásárhelyről indul, ezután Szegedről 4 óra 38 perckor vissza, azaz a szegedieknek ez lesz az első járat.
49 perc alatt teszi majd meg a 32 kilométeres utat irányonként a tram-train Szeged és Hódmezővásárhely között. Nem igazán hasonlítható össze ez a most is közlekedő autóbuszjáratokkal, de cikkünkben erre is kitérünk majd több részlet mellett.
A beruházásáért felelős kormánybiztos sajtótájékoztatón azt mondta, a két várost összekapcsoló tram-train elindítása társadalmi hatásában csak a Békéscsaba-Szeged vasútvonal 150 évvel ezelőtti átadásához hasonlítható. A vásárhelyi és szegedi lakosoknak is köszönetet mondott, illetve természetesen a kormánynak is a 80 milliárd forintért, ami által lehetővé tette, hogy egyetlen vásárhelyinek és szegedinek se kelljen hozzájárulnia a projekthez. Ami elég furcsán hangzik, miután mindannyiunk adójából épült.
Most jön a legizgalmasabb rész Lázár szerint: lezárják az építés korszakát és elkezdik a beüzemelését. Arról is beszélt, hogy a tram-train sikerének az egyik kulcsa, hogy árakban és menetidőben versenyképes legyen a Volánnal és a MÁV-val, utóbbi azértérdekes, mivel a MÁV üzemelteti majd őket. Lázár elmondta, a szegedi Széchenyi és a vásárhelyi Kossuth tér közötti menetidő:
A próbaidőszakban összegyűjtött műszaki és utasforgalmi tapasztalatok alapján alakítják ki a végleges menetrendet, amely tehát március 15-től lép életbe; a tervek szerint csúcsidőben 10 percre csökken a követési távolság. A tram-train csütörtökön, pénteken és szombaton éjszakánként is közlekedik majd a két város között.
Amint az meglepetésként ért sokunkat annak idején, a felújított vasúti pálya ellenére ugyanúgy 37 perc maradt a békéscsabai vonattal a menetidő Szeged és Hódmezővásárhely között, mint annak előtte. Erről még február végén írtunk, most pedig az derült ki, hogy mennyivel lesz gyorsabb, ha bevezetik az új menetrendet. Meg az, hogy mikor és hogyan indul a tram-train.
Jelenleg a két település központja között autóbusszal, illetve vonattal – egy szegedi átszállással – 50–55 percig tart az utazás. A beüzemelés időszakában a tram-train szerelvények 40 perc alatt teszik meg a hódmezővásárhelyi Kossuth tér és a szegedi Széchenyi tér közötti utat. Január közepétől a menetidő három, négy perccel csökken, és a cél az, hogy március közepétől ne haladja meg a 35 percet – mondta Lázár.
Hozzátennénk, mi sem a két városközpont között írtuk a 49 percet.
Egy tavaly decemberi interjúban Lázár azt nyilatkozta, hogy egy vásárhelyi 30 perc alatt eljuthat majd a szegedi színházba, júliusban pedig már arról beszélt, hogy a két belváros között 30–35 perc lesz a menetidő. A MÁV hivatalos kommunikációjában is hasonló idő szerepel, ott a két belváros közé 32 percet jósoltak. Belvárosnak mi is a hódmezővásárhelyi Kossuth és a szegedi Széchenyi tereket tekintettük: a Szegederhez eljutott menetrendtervezet szerint a kettő közötti menetidő 38 perc.
Az utasok április 15-ig ingyen használhatják majd a szerelvényeket, mivel ekkor lesz a beüzemelési időszak. Ezt követően Szeged és Hódmezővásárhely között 465 forintba kerül majd a jegy, a Hódmezővásárhelyen belüli utazásért pedig 250 forintot kell majd fizetni, ami jóval olcsóbb mint a MÁV és a Volánbusz.
A diákok 90%-os kedvezménnyel, a nyugdíjasok ingyenesen utazhatnak majd.
Azt is elmondta, hogy a szolgáltatást üzemeltető MÁV ajánlatot tett a szegedi önkormányzatnak egy a két városban és a tram-trainen egyaránt használható összvonalas bérlet kialakítására, ennek ára havonta 15 és 20 ezer forint között alakulhat majd, választ még állítólag még nem kaptak. Dolgoznak a MÁV és a Volán járatait egyaránt érintő tarifaközösség kialakításán is. Jelenleg egy összvonalas bérlet a helyi közlekedéssel és a helyközi járatokkal együtt 23 és 25 ezer forint között mozog.