Átadják egy hét múlva Szerbia első gyorsvasútját?

Bár Aleksandar Vučić szerb elnök korábban azt mondta, hogy a Szabadkára vezető vasútvonalat december 8-án helyezik üzembe, a Srbijavoz szerb vasúttársaság a 021.rs kérdésére azt közölte, hogy erről még nem kaptak hivatalos megerősítést.

A helyi szabadkai portálokon felröppent hírek szerint a közösségi médiában már megjelent a Szabadka és Újvidék közötti vonatok menetrendje. A portál ennek nyomán kérdéseket intézett a vasúttársasághoz, többek között arról, hogy Újvidéken pontosan melyik állomásról indulnának a vonatok. Ez azért is különösen fontos, mert az újvidéki vasútállomás épületét november 1-jén történt tragédia miatt lezárták, és a jelenlegi információk szerint egyhamar nem is nyitják meg újra.

A Srbijavoz közölte, hogy a vonatok továbbra is a péterváradi állomást használják indulási és érkezési pontként, de részleteket csak akkor tudnak nyilvánosságra hozni, ha hivatalosan is megerősítik az új Belgrád–Újvidék–Szabadka-gyorsvasút megnyitásának időpontját.

A vállalat hangsúlyozta, hogy az üzemeltetőtől még nem kaptak hivatalos értesítést a nyitás pontos dátumáról. Amint ez megtörténik, közzéteszik a menetrendet.

A Srbijavoz szerdán a Szegeder megkeresésére is hasonlóképp reagált. „Még nincs hivatalos dátum az átadásra, de hozzáadtuk az elérhetőségét a sajtólistánkhoz, és elküldjük a meghívót az átadásra, ha azt sajtóeseményként szervezik meg” – írta kollégánknak a szerb vasúttársaság.

Az újvidéki vasútállomás lezárását előidéző, november 1-jei tragédia politikai következményeket is vont már maga után. Az esetet követően a szerb kormány több tagja is lemondott, köztük a közlekedési miniszter, aki vállalta a politikai felelősséget. Az állomás újbóli megnyitásáról akkor sem született konkrét döntés.

A kínai forrásból évek óta épülő, Belgrád és Szabadka közötti új gyorsvasút lehetővé teszi majd a vonatok számára, hogy akár 200 km/h sebességgel közlekedjenek, jelentősen csökkentve ezzel az utazási időt a két város között. A projekt célja, hogy a menetidőt 70 percre csökkentse, ami jelentős javulást jelent a korábbihoz képest.

A gyorsvasút építése során számos alul- és felüljárót kellett kiépíteni a szintbeli közúti átjárók megszüntetése érdekében, ami elengedhetetlen a nagy sebességű vonatok biztonságos közlekedéséhez. Az építkezés során több mint 2000 helyi szakember és 400 speciális gép vett részt, valamint jelentős számú kínai munkaerőt is alkalmaztak.

A projekt része Kína Egy övezet, egy út kezdeményezésének, amelynek keretében Magyarországgal és Szerbiával 2014 decemberében állapodtak meg a Budapest–Belgrád vasúti projektről. A beruházás célja a régió vasúti infrastruktúrájának fejlesztése és a közlekedési kapcsolatok javítása