„Rövidesen felgyorsulnak az események, és megkezdődik a csarnokok építése” – jelezte a kínai BYD szegedi elektromosautó-gyárberuházása kapcsán Botka László, a város polgármestere még szeptember közepén. Szinte pont egy hónapra rá a Szegeder ki is látogatott a helyszínre, ahol valóban látványos szakaszba érkezett a valaha volt egyik legnagyobb beruházási értékű hazai projekt.
Korábban csak a földmunkákra és az alapozásra kaptak engedélyeket, így a talajszint síkjából nem nőtt még ki a leendő gyár, ez azonban mára megváltozott. Kínából már korábban megérkeztek a csarnokhoz szükséges acélszerkezeti elemek, melyeket hajóval, majd vonattal szállítottak Szegedre, mostanra ezeket is elkezdték beépíteni, ahogy fotóinkon is látszik.
Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder
Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder
Hogy milyen szerkezete lesz az egyes csarnokoknak, az változó: a kisebb épületek teljesen acélból készülnek, a nagyobbaknál viszont a már korábban megépített vasbeton cölöpalapokra kezdték a helyszínen kiönteni a vasbeton tartópilléreket, melyek aztán a szintén acélból készült, Kínában előregyártott vázat tartani fogják.
Ami valamennyire meglepő, hogy a vasbeton pilléreket nem az általában szokásos előregyártott módon készítik, a helyszínen csupán beépítve azokat, hanem úgynevezett monolit módon, a leendő gyár helyén öntik ki a teljes szerkezetet. Ehhez viszont jól szakképzett dolgozók kellenek, akik képesek a kinti körülmények között is magas minőségű és pontosságú szerkezetet építeni.
A cég egy elég nagy mobil betonkeverő-telepet is felhúzott a gyár területén. Bár betonkeverők nem árasztják el a környéket, a betonhoz szükséges alapanyagokat közúton szállítják a helyszínre. A fotók alapján már a több száz fős mobil munkásszálló is felépült a helyszínen.
Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder
Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder
Úgy tudjuk, hogy a munkagépeket többnyire magyar vállalkozók biztosítják, a betonozásnál segédkező egyik darun a „Berkó & Berkó” felirat olvasható. A fővárosi cég korábban a Mercedes kecskeméti gyárán is dolgozott már.
A gyár leendő, illetve az építés idejére ideiglenesen ide tervezett infrastruktúrája is kezd kiépülni: az M43-as autópálya pihenőjétől például egy utat vezetnek a területre, hogy ne a szegedi helyi utakat terheljék, hanem az autópályát, ami egyébként is a terület mellett szorosan halad el. Ezenkívül már tervezik a BYD-gyárat is kiszolgáló új szegedi elkerülőutat is, mely az 502-es út folytatása lesz.
A Szegeder együttműködik a Telexszel, hogy Magyarország minden tájára eljussanak a legfontosabb és legérdekesebb szegedi történések. Ez a cikk ezen együttműködés keretében a Telexen is olvasható.