„A mai napon szokásos szakmai egyeztetést folytattunk a BYD elektromosautó-gyár építésével kapcsolatban, ahol rövidesen felgyorsulnak az események és megkezdődik a csarnokok építése” – írta Botka László közösségi oldalán szerdán.
A szegedi polgármester szerint a kormányzati beruházási ügynökség – HIPA – és a Kormányhivatal vezetőivel nagyon szoros együttműködésben dolgoznak azért, hogy „ez a több ezer új munkahelyet teremtő, Szeged és az egész régió gazdasági fejlődését meghatározó beruházás”, minél sikeresebb legyen.
Eddig azért nem volt olyan látványos a gyárépítés, mert egyelőre csak a földmunkákra és az alapozásra kaptak engedélyeket, így mondhatni a talajszint síkjából nem nőtt még ki a leendő gyár. Kínából már korábban megérkeztek a csarnokhoz szükséges acélszerkezeti elemek, ezeket hajóval, majd vonattal szállították Szegedre.
A leendő csarnokok méreteiről már az alapozási tervük is árulkodott, melyeket az építésügyi portál azóta már megszüntetett nyilvános felületéről szedtünk, és több ízben is írtunk róluk, legutóbb júniusban. A tavaly decemberben bejelentett szegedi beruházásról csak augusztusban tájékoztattak hivatalosan a kínaiak, ekkor tavat és parkot ígérő látványterv is előkerült.
Bár van a terveken egy akkumulátortároló részleg is az M43-as autópályához közel, a BYD vezető mérnöke azt nyilatkozta akkor, hogy a BYD Szegeden nem készít majd akkumulátorokat, azokat Kínában gyártják le és onnan szállítják ide, hogy itt aztán beszerelhessék az autókba. Az üzem kapacitása kezdetben évi 150 ezer jármű lesz, idővel pedig 300 ezer autót terveznek gyártani évente, céljuk, hogy 2025 második felében megkezdjék a termelést.
Csang Po szerint a munkahelyek száma a kapacitás növekedésével párhuzamosan, fokozatosan fog nőni. „Kezdetben 3–4 ezer főt alkalmazhatunk majd, teljes kapacitás esetén pedig, évek múlva akár 10 ezer munkavállalót is” – mondta, és hozzátette, hogy az elsődleges szempont számukra, hogy helyi munkaerőt alkalmazzanak.
A gyár későbbi és építés idejére ideiglenesen ide tervezett infrastruktúrája is kezd kiépülni. Az M43-as autópálya pihenőjétől például egy utat vezetnek az építkezési területre, hogy ne kelljen az 5-ös főutat és a Sándorfalvi utat terhelni. Ezen kívül már tervezik a BYD-gyárat is kiszolgáló új szegedi elkerülőutat is, mely az 502-es út folytatása lesz.
Fotó: Mihálffy Béla / Facebook