„Az akkumulátorokat Kínában gyártjuk, majd Szegedre szállítjuk, és itt építjük be az autókba” – mondta Csang Po, a BYD logisztikai osztályának vezérigazgató-helyettese az önkormányzat híroldalának, a Szeged.hu-nak adott interjújában, amiben több, eddig a gyárral kapcsolatos kérdésre válasz érkezik.
A vezető mérnök azt mondta, hogy a lakosoknak nem kell aggódniuk a kipufogógáz, zaj, szennyvízkibocsátás, a hulladék vagy a forgalom miatt sem az építkezés során, sem később, az üzem működése idején, mert megfelelő intézkedéseket fognak hozni.
„Az építési fázisban már megkezdődött az együttműködés több szegedi vállalkozással, például a tervezés vagy a szálláshely-szolgáltatás területén. Rövidesen további lehetőségek nyílnak majd a helyi vállalkozások számára” – mondta Po, aki szerint a beruházás az egész régió jövőbeli gazdasági fejlődését meghatározza. A vezető mérnök azt is elmondta, hogy szeretnének a szegedi közösség szerves részévé válni, ősszel már több helyi rendezvényen is szeretnének jelen lenni.
A BYD szegedi gyára akár évi 300 ezer autó gyártására is képes lesz. Jelenleg még a korai szakaszában jár a projekt, számos előkészület zajlik, beleértve a munkaerő-felvételt és a beszállítók kiválasztását is. Most az alapozási, régészeti munkálatok, az infrastruktúra kiépítése, a betonozási munkálatok zajlanak.
„A szegedi üzemünkben alacsony károsanyag-kibocsátású, elektromos és benzinüzemű plug-in hibrid járművek gyártását tervezzük, közvetve hozzájárulva az Európai Unió klímavédelmi és fenntarthatósági céljainak eléréséhez” – mondta a vezető mérnök. Az üzem kapacitása kezdetben évi 150 ezer jármű lesz, idővel pedig 300 ezer autót terveznek gyártani évente, céljuk, hogy 2025 második felében megkezdjék a termelést. A termékpaletta minden, Európában népszerű szegmensben tartalmaz majd modelleket.
Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder
Po szerint a munkahelyek száma a kapacitás növekedésével párhuzamosan, fokozatosan fog nőni. „Kezdetben 3–4 ezer főt alkalmazhatunk majd, teljes kapacitás esetén pedig, évek múlva akár 10 ezer munkavállalót is” – mondta, és hozzátette, hogy az elsődleges szempont számukra, hogy helyi munkaerőt alkalmazzanak. A projekt emellett több mint 30 ezer közvetett munkahely létrehozását segíti elő az Európai Unióban.
„A szegedi üzem esetében is elköteleztük magunkat amellett, hogy mind az építés, mind az üzemeltetés során betartsuk az összes magyar és európai környezetvédelmi előírást. Szigorúan betartjuk az összes vonatkozó környezetvédelmi határértéket is, és nyitottak vagyunk arra, hogy külső, független partnereket, például egyetemi vagy civil szervezetek szakértőit, vonjunk be a kibocsátásunk ellenőrzésébe” – magyarázta.
„Célunk, hogy jó szomszédjai legyünk a helyi közösségnek, átlátható kommunikációra és együttműködésre épülő kapcsolatot ápolva.”
A Szegedi Tudományegyetemmel különböző témákban már el is kezdték a tárgyalásokat, az intézmény szerves része lesz a működésüknek. Számos konkrét intézkedést terveztek a környezet védelmében is, például nagy területen telepítenek védőerdőt, a közúti forgalom és a hozzá kapcsolódó kibocsátások csökkentése érdekében elkötelezettek, hogy vasúton bonyolítsák az áru- és anyagszállítást, valamint azt is tervezik, hogy az üzem mellett egy tóval kiegészített közparkot hoznak létre.