A napokban írta ki az Építési és Közlekedési Minisztérium a pályázatot az 5-ös főút négysávosítására: a munka a Budapestre vezető út Nagybani piac környékét és a leendő kínai BYD-gyárat érinti, vagyis az M43 autópálya csomópontjától az ELI-ALPS lézeres kutatóközpont körforgalmáig dolgoznak majd.
A szakaszon jelenleg két sávra szűkül az út, ami azért is bottleneck, mert mind az autópálya-csomópont, mind az említett körforgalom duplasávos. Az út szélesítését már a 2017 januárjában indított és tavaly lezárt Modern Városok Programban is megígérte a kormány – az új ipari park kialakításával együtt – azonban a fejlesztés csak a BYD elektromosautó-gyártó Szegedre érkezésével kapott lendületet.
A kiírás szerint nem csak az utat építik azonban át, hanem az M43-as körforgalmát is, mivel az autópályán túl, a Fehér-tó felőli részen lesz egy vasúti terminál is később, amihez majd ki kell építeni a közúti kapcsolatot, ez pedig az autópálya-lehajtónál lesz becsatlakoztatva. Emellett legalább egy körforgalmat is beraknak a szakaszra, hogy azzal a BYD gyárát kiszolgálják majd a későbbiekben, az 502-es dorozsmai út folytatásával együtt.
Ezeken kívül ki lesz még építve a szakaszon
A munkálatokat előzetesen huszonegy hónaposra becsülik, vagyis a kivitelezőnek majdnem két év alatt kellene elkészülnie a bővítéssel. Azért is becsülhettek ilyen sok időt az építkezésre, mert az 5-ös főút egy kiemelt kapcsolat, elsőrendű főút Budapest felé, ezért a forgalmat fenn kell tartani az átépítés alatt is. Nem utolsó sorban az út mentén fog felépülni a BYD-gyárat építő munkások konténervárosa, ráadásul a gyárépítési forgalom és az alapanyagszállítás is valószínűleg erre fog bonyolódni.
A négysávosításra egyébként nincs annyi hely az út mentén, hogy legalább az egyik oldali fasort ne kéne kivágni, úgyhogy valószínűleg fakivágásokkal is kell számolni. Feltételezhetően ez a Nagybani Piac felőli oldalt fogja majd érinteni. A kivitelező cégek jelentkezési határideje egyébként június hetedike.