Tavaly decemberben jelentette be a BYD kínai elektromosautó-gyártó, hogy Szegeden építi fel első európai gyárát. Botka László polgármester már ekkor munkásszálló létesítéséről beszélt. Még januárban kérdeztük erről Nagy Sándor szegedi városfejlesztési alpolgármestert, akitől megtudtuk, hogy az erről szóló kormányrendelet nem adta meg a szálló helyét, csak azt írták benne, hogy az valahol a BYD által megvásárolt ipari parkon belül lesz felépítve.
Az e-építési portál jóvoltából azonban most kiderült, hogy a BYD a területének nyugati határán lévő helyszínre kért engedélyeket a konténerváros felépítéséhez. Ez azt jelenti, hogy a legközelebbi lakott területtől, a béketelepi Liliom Lakókerttől (ahol a lakók nem örülnek annyira a gyár érkezésének) a lehető legmesszebb, a forgalmas Budapesti út mellett fognak lakni a valószínűleg eleinte még többségében kínai gyárépítő munkások, majd később akár a gyári munkások is.
A konténerlakópark nem példa nélküli, a debreceni BMW-gyár építkezésén is létesítettek már korábban ilyen szállásokat. A helyi megyei lapnak Szilágyi Csaba, az ottani vendégmunkásokat alkalmazó cég ügyvezető-helyettese azt mondta, az építőipar erősen prociklikus iparág, vagyis amikor hirtelen kell munkaerő, azt máshonnan kell idehozni.
Az ideiglenes építményeket elbontják a gyár megépítése után, majd továbbállnak oda, ahol épp szükség van plusz kapacitásra.
A tervek alapján a szegedi konténerváros két fő részből fog állni. Lesz a munkások szálláshelyének egy elkerített rész, amely hét háromszintes – szintenként 34 egységből álló – konténerépületből fog állni. Ezen a nagyobb területen két porta, sportpálya, tűzivíz-tározó és egy nagyobb étkezde is lesz, utóbbi konyhával kiegészítve.
A terület igen zsúfoltnak ígérkezik, bár a látványterveken némi zöld, dohányzóhely és parkoló is elfért. Ha egy egységben két munkás lesz elszállásolva, mint a debreceni telep esetében, akkor akár 1400 fő is elférhet az ideiglenes létesítményben.
Forrás: ÉTDR
Forrás: ÉTDR
A BYD-gyár építkezése a Google napokban frissült, 2024 márciusában készült műholdképein is látszik, az első gyártócsarnokok földmunkáit ugyanis addigra már elkezdték, ezt majd az alapozás követi.
A kínai cég márciusban kért engedélyt újabb csarnokok építésére is, az autók karosszériájának formázására szolgáló üzemnél is nagyobb hegesztőüzemek alapozására. Ehhez egy végső összeszerelőüzem és két szegedi Széchenyi térnyi méretű parkoló is tartozik majd, no meg a munkásszálló.
A világ második legnagyobb elektromosautó-gyártójával, a BYD-del a Telex korábban külön cikkben foglalkozott. Az 1995-ben alapított BYD az alacsony áraival nagyon gyorsan nagyon sikeres tudott lenni, és tíz év alatt a világ egyik legnagyobb és legfejlettebb technológiájával működő akkugyártója lett. A BYD 2022-ben állította le a benzines és dízeles autók gyártását, mostanra az elektromos és hibrid autókat összeadva a világ legnagyobb gyártója. (Ha csak az elektromos autókat vesszük, akkor a Tesla vezet.)
A Szegeder együttműködik a Telexszel, hogy az olvasók Budapesten és egész Magyarországon értesüljenek a legfontosabb és legérdekesebb szegedi és környékbeli témákról és történésekről. Ez a cikk ezen együttműködés keretén belül jelenik meg a Telexen is. Ha szeretnéd, hogy még több sztorit tudjunk feldolgozni és az ország elé tárni, támogasd a Szegedert! Az eddig a Telexen megjelent cikkeink ide kattintva érhetők el.