Szombaton bejárhatjuk a majd' százéves egykori szegedi kisvasút nyomvonalát

A szegedi kisvasút nem járt különleges vidéken, bár voltak meglepően gyönyörű szakaszai – ezeket egy nagyon menő cikkben, sok fotót készítve járta be Szűcs Dániel kollégám még 2021-ben. Az egész történet úgy indult, hogy szerettek volna a XX. század elején egy vasutat, ami összeköti Szegedet és a Homokhátság népét. Hagyományos nagyvasútra nem futotta, ezért döntöttek egy keskenynyomtávú mellett, amit 1927-re sikerült megnyitni.

Két szárnyvonala is volt: a Szeged–Pusztamérges és a Szeged–Halastelki iskola. A vasutak többségével ellentétben nem teher-, hanem személyszállításra hozták létre. Itt működött közforgalomban az ország legelső dízel-elektromos mozdonya, itt működött az ország második (a kisvasutakon az első) fénysorompója, és létrejöttétől megszüntetéséig modern műszaki megoldásokat használtak rajta. A vonal 1975-ben szűnt meg.

Az egyébként ingyenes túra tehát egy igazán izgalmas útvonalon fogja végigvezetni az azon résztvevőket április 6-án, szombaton. Az eseményt a kisvasút centenáriumához közeledve szervezte a szegedi Vasúttörténeti Alapítvány az MKKP helyi szervezetével közösen. Ez lesz az első ilyen évfordulós esemény, amelyet számos másik követ majd.

A szombati túra a szegedi Rudolf tértől (mai Roosevelt tér) indul reggel 8 órakor, az érdeklődőket azonban már 7.40-kor várják a Roosevelt tér 12–14. szám alatt elhelyezett Alsótanyai gazdasági kisvasút című, a nyomvonal hetvenedik évfordulóján állított emléktáblájánál. A séta egészen a domaszéki Sárkányhegy nevű állomásig tart majd. A vonal teljes hossza 17,2 kilométer, ami mintegy 5 óra alatt megtehető, de a táv alatt négy kiszállási pontot is terveztek:

  • 5 km-nél: Szeged, Klebersberg telep, Kamarási utca buszmegálló (24; 74; 74Y)
  • 6,5 km-nél: Szeged, Kecskés telep, Bódi Vera utca buszmegálló (76; 76Y)
  • 10 km-nél: Szeged, Szentmihálytelek, valamennyi buszmegálló (76; 76Y)
  • 15 km-nél: Domaszék, Bajai műút autóbusz megálló (helyközi és távolsági buszok Szeged Mars tér felé)

A szervezők a túrafelszereléshez az időjárásnak – ami igen jónak ígérkezik – megfelelő öltözetet, köves terepre is alkalmas lábbelit és igény szerint megfelelő mennyiségű folyadékot, valamint élelmiszert ajánlanak, bár van bolt és kék ivókút is az útvonal mentén.

„Megmutatjuk a volt állomásépületeket, hogy hol húzódott a nyomvonal, valamint mesélünk a kisvasút jelentőségéről és megszüntetésének okáról. A túra végén a domaszéki állomásépületben berendezett kiállítást is megtekintjük” – nyilatkozta Kovács Botond, a túra szervezője a közlemény szerint.

KAPCSOLÓDÓ CIKK:

Sínszálak és macskakövek – amit a szegedi kisvasút hátrahagyott

Egy szép, napsütéses napon eredtünk az egyikoron felhagyott szegedi kisvasút nyomába, hogy felleljünk minél több emléket. Utunk jórészt homokos földutakon vezet, a kisvasút sínjei helyén ugyanis ma is közlekedhetünk, csak már nem vaskeréken. Végtelen homokvidék, felhagyott állomások, sínszálak és macskakövek Szeged–Tisza pályaudvar és Pusztamérges, illetve az egykori Halasteleki iskola között.