A BYD Magyarországon tervezi első európai járműgyártó üzemének létesítését, a cégen belül erről megszületett a döntés, és Szeged lehet a megfelelő helyszín minderre – írja a Frankfurter Allgemeine saját forrásaira hivatkozva. A döntést még idén hivatalosan bejelenthetik a nyilvánosság előtt.
Orbán Viktor nemrégiben látogatást tett a BYD-nél Sencsenben, amely globálisan a Tesla után a második legnagyobb elektromosautó-gyártónak számít, idézi az előzményeket a lap. Bár a cég korábban nyilvánosságra hozta, hogy európai gyártóüzemet szeretne alapítani, a konkrét ország még nem volt ismert.
„A vállalat környezetéből származó információk szerint a belső döntés megszületett.
Lehetséges helyszínként Szegedet, a Magyarország déli részén fekvő nagyvárost emlegetik.
Orbán számára a döntés Magyarországot illetően egy gazdaságpolitikai bravúr lenne. Ebben valószínűleg fontos szerepet játszottak azok a szubvenciók is, amelyeket a budapesti kormány ígért a befektető számára” – áll a Frankfurter Allgemeine cikkében.
A BYD egyelőre hallgat. Egy vállalati szóvivő a héten csak annyit erősített meg, hogy az új gyár helyszínéről szóló döntést az év vége felé hozzák nyilvánosságra. „Európa nagyon fontos stratégiai piac a BYD számára”, nyilatkozta a vállalatcsoport vezetője, Wang Chuanfu szeptemberben a müncheni IAA autószalonon. Helyi márkaként akarják majd beállítani a BYD-t Európában, mondta Wang, a cél az, hogy a gyártó bekerüljön az öt legtöbbet értékesített autógyátó közé Európában is.
Spekulációk arról, hogy a kínaiak hol létesítenek majd autógyárat Európában, hónapok óta keringenek. A BYD-t hevesen csábították: a francia gazdasági miniszter, Bruno Le Maire is látogatást tett a BYD shenzeni központjában. Azt remélte, hogy a gyártó elkötelezi magát Franciaországnak, ami a BYD számára óriási piac lehetne.
De a legújabb fejlemények tükrében úgy tűnik, hogy a BYD inkább Magyarország mellett döntött – állítja a Frankfurter Allgemeine, és a lap szerint egy ilyen befektetés rengeteget nyomna a latba a magyar gazdaságban, és tovább erősítené Orbán politikájának és gazdaságirányításának sikerességét is.
A BYD már 2017 óta gyárt elektromos buszokat Magyarországon, Komáromban. A Frankfurter Allgemeine szerint a tervezett magyarországi autógyár a Tesla berlini üzeméhez hasonlóan nagyon gyorsan, akár két év alatt is elindíthatja a termelést, és „hat számjegyű mennyiségekben” tervezi gyártani a járműveket. A cég nemzetközi terjeszkedése tovább folytatódik, hiszen nemrég Brazíliában kezdtek gyárépítésbe, és Mexikóban is vizsgálnak egy lehetséges gyártóhelyet.
Eredetileg Nagy-Britanniában épített volna autógyárat a BYD az EU-n belül, ám a Brexit keresztülhúzta terveiket, így jöhetett kapóra Magyarország. Egy lehetséges szegedi gyár létesítéséről már szeptember végén írtunk, először a magyar sajtóban, közel egy hónappal azelőtt, hogy az első konkrét hírek megjelentek volna a BYD lehetséges Szegedre településéről. Hogy milyen fejlemények láttak napvilágot szeptember és október vége között, arról ebben az összefoglaló cikkünkben írtunk.