A szerbek szerint 35 perc lesz a vonatút Szabadka és Szeged között

A Portfolio szemlézte, hogy Goran Vesić szerb infrastrukturális miniszter még szombaton osztott meg egy hírt Facebooon, melyben megerősíti Szijjártó Pétert abban, hogy a Szabadkát Szegeddel összekötő vasútvonal október végére megnyílik a személyforgalom előtt is. Az érdekesség viszont az, hogy a miniszter konkrét menetidőt is közölt egy szerb újságcikkből idézve: 35 perc lesz a két város közötti utazás.

Már ha egyszer a magyar szakasz is elkészül, itt ugyanis 2025-ig nem tervezik, hogy 60 kilométeres óránkénti sebességnél gyorsabban mennek majd a vonatok, amik ráadásul nem elektromos motorvonatok lesznek, hanem dízeleket állít be a MÁV. Ennek az oka, hogy akkor helyezhetik üzembe a biztosítóberendezést, és az októberi indulásra a felsővezeték még sehol nem lesz. Ráadásul tavaly óta jönnek Szeged felé terelve a tehervonatok a még átépítés alatt lévő Budapest–Belgrád vasút magyar szakaszáról.

A menetidő nagyban fog majd függeni a határellenőrzés módjától is, erről egyelőre nincs még hivatalos döntés. A témáról korábban bővebben is írtunk, cikkünkben azt is megjegyeztük, hogy a menetidőbe általában nem számolják bele a határellenőrzés idejét, tehát ennél valószínűleg több idő lesz eljutni Szegedről a vajdasági városba. Jelenleg egyébként a szerbek

kézi erővel nyitják és csukják a teherforgalom előtt a határkaput,

és ez így is marad a személyforgalom októberi elindulása után a Telex értesülései szerint.

KAPCSOLÓDÓ CIKK:

40 perc helyett akár 2 óra is lehet a menetidő Szeged és Szabadka között, annyi múlik a határellenőrzés mikéntjén

A Vajdasági Magyar Szövetség nevű magyar kisebbségi párt elnöke, Pásztor István beszélt egy helyi rádióban arról, hogy az már nem kérdés, hogy újra lesz vasút a régió két városa között, az azonban igen, hogy milyen menetidővel. Szerinte a magyarok olyan javaslatot tettek, ami durván megnövelné a menetidőt.

A vasútvonal felújítását a szerb oldalon egyébként az orosz RZD International és a szerbiai Karin Komerc konzorcium végzi, és az eredeti tervek szerint 2022 novemberében fejeződött be. A hazai oldalon a Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó V-Híd Zrt. végzi az átépítést, ám nem botránymentesen: a nyáron több hónapot állt a munka, mivel levonultak a munkaterületről egy meg nem nevezett nézeteltérés miatt.